Brant Bjork – Jacoozzi

Hij is een legende, dat staat buiten kijf: Brant Bjork. De drummer is bekend van Fu Manchu en Kyuss, maar heeft solo het dozijn aan releases al overstegen. Zijn dertiende langspeler is er toch één met een bijzondere kanttekening. Via Heavy Psych Sounds komt de desert rocker met Jacoozzi.

Jacoozzi is de jamplaat die toch ook weer niet die jamplaat is. Eerst heeft Brant Bjork lekker zitten drummen, waarna hij zelf ook de bas en gitaar erover is gaan spelen. Een jam met zichzelf dus. Echter, het is geen recent materiaal. Brant Bjork heeft de nummers op Jacoozzi al opgenomen in 2010. Nu worden ze pas voor het eerst op plaat uitgebracht. Muzikaal is het een trip zoals alle ex-leden van Kyuss alleen kunnen: betoverend, trippend en energiek. ‘Can’t Out Run The Sun’ valt in de eerste categorie, terwijl ‘Guerilla Funk’ op een energieke wijze funkt. Daar betrekt Brant Bjork ook nog extra percussie bij zijn sound.

Dat de muziek van Brant Bjork ondanks de aanwezigheid van slechts één muzikant – welke natuurlijk wel een fenomenale muzikant is – wel erg gelaagd is, laat ‘Oui’ goed horen. Hoe de gitaar daar op meerdere wijzes weet te imponeren op de steeds meer aanzwellende drums, onderstreept de opbouwende energie op sublieme wijze. Dit is echt iets waarin de muziekliefhebber door wordt opgezogen. Tegen de tijd dat de gitaarsolo aan de beurt is, staat iedereen al met zijn luchtgitaar klaar. Dat voelt men aankomen en men wilt meedoen. Dan is het orgel in ‘Mixed Nuts’ nog niet eens belicht!

Soms is het goed dat men van oude opnames het stof haalt en ze toch maar eens overweegt om ze uit te brengen. In het geval van Brant Bjork geldt dat zeker. Jacoozzi mag dan wel in 2010 zijn opgenomen, anno 2019 staat het als ene huis.