Centinex – Death In Pieces

Begeerd en verguisd. Dat is misschien wel van toepassing op het Centinex. De albums die de band tussen haar oprichting in 1990 en haar opheffing in 2006 uitbracht, waren altijd prima en typische ‘Zweedse’ deathmetal albums. In 2006 besloot de band er de brui aan te geven en door te gaan onder de naam Demonical.

Niemand begreep daarom ook goed, waarom Centinex in 2014 weer opnieuw leven in werd geblazen, temeer omdat Redeeming Filth (2014) en Doomsday Rituals (2016) nu niet bepaald lovend werden ontvangen. Eens kijken of Death in Pieces, welke verschijnt via Agonia Records, hier verandering in kan brengen.

Laten we beginnen met de titel van dit album, Death in Pieces. Als deze inspiratieloze titel een voorbode is op het werk dat we te horen gaan krijgen, dan worden de 32 minuten een lange zit. Gelukkig is het artwork dik in orde, dus dat compenseert op voorhand al wat.

De band trapt af met ‘Only Death Remains’. Eerst horen we nog wat sirenes van het luchtalarm waarna de band aftrapt met een lekker in het gehoor liggend melodielijntje en dito refrein. Na twee minuten en achtenveertig seconden is het nummers klaar. Kort maar krachtig zullen we maar zeggen. Met ‘Derelict Souls’ is het niet veel anders. Waar de voorganger nog wat meer D-beat georiënteerd was, is dit nummers een opzwepend headbangnummertje.

De oplettende lezer heeft ondertussen opgemerkt dat ik al twee keer een verkleinwoord heb gebruikt. De reden hiervoor is, dat ik het woord ‘nummertje’ in combinatie met het woord ‘lekker’ eigenlijk bij alle tien de nummers kan gebruiken. Centinex produceert typische oldschool Zweedse deathmetal in de trend van Dismember, Entombed  en Grave, die totaal niet vernieuwend of origineel is. ‘Voorspelbaar’ is denk ik een prima samenvatting van het album.

Dus hou je van voorspelbare, lekkere opzwepende oldschool Zweedse Deathmetal, dan ga je je zowel op LP (ja, dit is een LP!) als live (wanneer de Corona weg is), met Death in Pieces kostelijk vermaken. En anders? Eerst even checken voordat je tot aanschaf over gaat, want Death in Pieces is uiteindelijk toch niks meer dan een dertien in een dozijn album geworden.