Currents – The Way It Ends

Wat zou de manier zijn waarop de huidige staat van de wereld tot een eind wordt gebracht? Hoogstwaarschijnlijk ging die vraag op die manier niet door het hoofd van de leden van Currents, gezien de plaat al opgenomen is in 2019, maar het is wel ontzettend passend voor de huidige situatie.

Via Sharptone Records komt de Amerikaanse band met The Way It Ends. Dat is de opvolger van het spectaculaire debuut uit 2017, The Place I Feel Safest. In 2018 kwam daar nog wel de EP I Let The Devil In bij. Voor deze nieuwe release heeft Currents elf tracks top genoeg gevonden om op de schijf te plaatsen. Daarvan is alleen ‘Never There’, waarmee de schijf opent, geen echt nummer. Hier wordt de luisteraar middels een mooi spel met duidelijke teksten voorbereid op wat komen gaat.

Dat de overstuurde metal van Currents, waar veel raakvlakken met de metalcore en hier en daar de deathcore te bemerken zijn, breed georiënteerd is, blijkt uit ‘Monsters’. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is in de metalcore, weet Currents hier de oren van de luisteraar te verleiden met een heerlijke gitaarsolo die ook nog eens helemaal in het geheel past.

Daar tegenover staat ook dat Currents in ‘A Flag To Wave’ genadeloos bruut uit de hoek komt, terwijl men in onder andere ‘Poverty Of Self’ en ‘Kill The Ache’ ook momenten heeft waarop de groep zich van haar gevoeligste kant laat horen. waardoor er ook een breder publiek bereikt kan worden. Misschien is dat ook wel een manco in de muziek, want die momenten zijn bij veel bands in dit genre te horen. Echter, Currents tapt wel uit een sterk vaatje.

De moderne metal van Currents is misschien niet altijd bijster origineel, maar dat maakt niet uit gezien het geheel staat als een huis. The Way It Ends is een bruisende plaat waarop de metalcore leidend is en Currents laat horen dat hun sterke debuutplaat geen eendagsvlieg betrof.