Chip Z’Nuff – Perfectly Imperfect

Ah….Chip Z’nuff, wie kent deze goedlachse, 53-jarige, Chicago-neo-hippie-zanger-bassist-wereldverbeteraar niet?  Niet? Dan is de tweede soloschijf, Perfectly Imperfect, van hem een eerste kennismaking. Chip z’Nuff’(echte naam: Greg Rybarski) is de bassist/zanger van Enuff z’nuff, een Amerikaanse rockband, die in de jaren ’90 een aantal schitterende releases uitbracht met Amerikaanse hardrock vol Beatles-achtige instrumentatie, zang én geweldig gitaarwerk (van geweldenaar Derek Frigo). Met name de platen ‘Strength ‘en  ‘Animals with human intelligence ‘ zijn ware klassiekers in het genre.

Enuff z’nuff bestaat nog steeds, maar de verrassing en de kwaliteiten zijn er wel wat af, bovendien missen het songmateriaal én het gitaarwerk tegenwoordig de nodige ‘bite ‘. De laatste drie schijven van de band zijn door Frontiers Records uitgebracht en dit label staat ook garant voor Chip’s nieuwste schijf ‘Perfectly Imperfect ‘.

Glimlach

Tja en als je dan toch op zoek bent naar de ‘psychedelia-washed Beatles’ invloeden van Chip, dan heb je de juiste plaat in je handen, want het DNA van deze zanger/bassist laat zich in elke track horen: Het is allemaal blauwe lucht – vrede- en liefde-muziek, gegoten in Beatles’ jaren ‘70 power-pop-jasjes met wat dromerige zang, een dikke (achtsnare) bas van Chip, puik drumwerk van Daxx Nielsen (zijn maatje in Enuff’znuff) en Steven Adler (ex-Guns and Roses) en af en toe wat mooi gitaarwerk van Joel Hoekstra (o.m. te horen met een mooie solo in de rocker ‘3 way’).

En toegeven; met een grote glimlach luister je naar nummers als ‘Welcome to the party ‘, ‘Doctor, i’m going down, can you save me?’, ‘Roll on’ en ‘Still hail you ‘, die Chip zo samen met een reïncarnatie van George/Paul/Ringo/John had kunnen schrijven, leuk gedaan hoor, al wijkt Chip niet veel af van zijn eigen bandgenre.

Verleden naar boven

Chip grijpt ook wat terug naar een aantal nummers uit zijn verleden en bewerkte deze voor zijn nieuwe soloschijf: ‘Heroin ‘ was te horen op het Enuff z’nuff-album ‘Tweaked ‘ (1995), het nummer ’Heaven in a bottle’ is een bewerking van een Donnie Vie (Enuff z’nuff’s eerste zanger)-nummer. Het slotnummer ‘Honaloochie boogie‘ is een Ian Hunter / Mott the Hoople-nummer uit 1973 en vormt een leuke afsluiting van deze schijf.

Het is een leuke plaat, deze nieuwe Chip z’nuff, maar hij doet me wel teruggrijpen naar de eerste twee schijven van Enuff z’nuff, die voor de rechtgeaarde rocker beslist wat meer ‘bite, beats and balls’ hebben.

Chip z'Nuff - Perfectly Imperfect

Tracklist Perfectly Imperfect

01 The Church 0:49