CRACKUPS – Greetings From Earth

‘The Crackups? Is dat niet zo’n bandje dat in 2010 hot was?’ Dat zou zomaar gehoord kunnen zijn. Dat ‘bandje’ is terug. Het lidwoord is overboord geschopt en men belooft vanaf nu alles groots te doen. Daarom ook grootste letters. Via Mayway Records komt CRACKUPS, want zo spelt men de band tegenwoordig, met Greetings From Earth.

CRACKUPS

Voor wie het destijds gemist heeft even kort waar CRACKUPS, of destijds The Crackups, voor staan. Hun met punk flirtende garagerock laat de bewandelde paden links liggen, is vurig en weet zowel te verrassen als in te pakken. Daarbij komt ook dat frontman Thomas Valkiers zijn ervaring ook als producer uit. Zo passeert er veel aan de oren van de band en gebruikt men de muziek van anderen om dat vooral niet te doen.

Comeback

En zoals duidelijk moge zijn, is CRACKUPS terug. Binnen één tel – en eigenlijk nog minder –  weet men al exact waar het heen gaat op deze plaat. Voordeel is dat iedereen die dan niks met deze stijl heeft, ook retesnel weer door kan met zijn of haar nietszeggend leventje. Zij zijn verdoemd, want dit is hot. ‘Wet Sheets’ zal bij menig rockminnend vrouw inderdaad voor natte lakens en meer zorgen. De passie wordt vermengd met de genialiteit van At The Drive-in, de punk van Bad Brains en een Nietschziaanse blik.

Lyrics zijn zaken die ook nog in het hoofd moeten zitten bij de naweeën van een flinke avond doorzakken. ‘Getting The Vibes’ en afsluiter ‘Liar’ onderstrepen dat. Daarbij geldt ook dat de structuren van CRACKUPS bij de nummers op Greetings From Earth buitenaards goed zijn. Niks a-b-a-b-c-b-structruren of varianten. Waarom niet lekker lang in a blijven hangen als a bruist? B kan best later verwelkomd worden.

Dit is garagerock, punk, energie en een dikke middelvinger naar de gepolijste wereld. Dit is dat bandje van 2010 maar dan zichzelf op een nog groter voetstuk zettend. CRACKUPS heeft met Greetings From Earth de sleutel naar een vurige toekomst waarin de rauwe, pure rock koning is in handen.

CRACKUPS - Greetings From Earth

Tracklist Greetings From Earth

• Wet Sheets