Cradle Of Filth – Existence Is Futile

Dat Cradle Of Filth geen introductie meer nodig heeft, moge duidelijk zijn. De groep rondom Dani Filth draait al jaren mee in de wereld waar de extremere kant van de metal leidend is. Inmiddels is die groep toe aan de dertiende studioplaat. Die nieuwe release van Cradle Of Filth heet Existence Is Futile en verschijnt via Nuclear Blast.

Cradle Of Filth

Het begon allemaal in het begin van de jaren ’90 van de vorige eeuw. The Principle Evil Made Flesh en het daarop volgende Dusk… And Her Embrace lieten de band nog sterk naar de black metal neigen. Inmiddels is door invloed van tijd en wisselingen in de line-up de sound veel breder dan dat, wat de fans van het eerste uur nog steeds betreuren. Niet elk album is altijd even sterk geweest, maar de recentere platen lieten horen dat Cradle Of Filth duidelijk terug aan de top was.

Ditmaal moeten Dani Filth en consorten het wel stellen zonder Lindsay Schoolcraft. Zij maakt geen deel meer uit van de band, wat ze toch voor zeven jaar en twee albums heeft gedaan. Haar plaats is ingenomen door Anabelle Iratni. Voor haar is Existence Is Futile haar debuut in de line-up.

Existence Is Futile

De nieuwe plaat van Cradle Of Filth telt in de standaardversie twaalf tracks. Die duren samen dan iets meer dan zesenvijftig minuten. De luxere uitgave herbergt nog twee extra tracks, welke de speelduur op zo’n zeventig minuten brengt. Dat geldt ook voor de digitale versie van Existence Is Futile. Alle verschillende uitgaves op vinyl kennen ook de aanwezigheid van de twee bonustracks.

‘The Fate Of The World On Our Shoulders’ geldt als een anderhalve minuut durende intro op de plaat, welke kenmerkend voor de groep is. Dat men in ‘Here Comes The Candle’ en ‘Ashen Mortality’ nog twee van dat soort momenten heeft, zal de volger van de band niet verbazen. Cradle Of Filth weet al jaren de interludes op de paste dosis op de plaat ze zetten.

Verrassend en bombastisch

De metal van Cradle Of Filth heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een grotesk spel waarbij het symfonische element de metal versterkte. Dat is iets dat direct in de vooruit geschoven singles ‘Crawling King Chaos’ en ‘Necromantic Fantasies’ al weer present bleek. ‘Discourse Between A Man And His Soul’, welke inhoudelijk voort lijkt te borduren op de betere filosofische werken van enkele eeuwen terug, laat echter een verrassende kant van de band horen. Hier komt Cradle Of Filth slepender uit de hoek. Dit langzamere tempo zorgt ervoor dat de inmiddels internationale groep de melodielijnen nog sterker de spotlight in kan sturen.

‘How Many Tears To Nurture A Rose’ is misschien wel de track die de fans van de eerste uren het beste zal stemmen. Hoewel de sound wel echt van deze tijd is, weet Cradle Of Filth daar flink te flirten met de black metal terwijl de galopperende ritmes ook doen denken aan een andere Britse grootheid.

Bonustrack

De twee extra tracks op Existence Is Futile stellen niet teleur. ‘Sisters Of The Mist’ kent nog een mooi narrated stuk, waar Cradle Of Filth daar ook laat horen dat men goed met de tempowisselingen kan spelen. Complimenten daar voor het puike drumwerk van Martin Skaroupka. Hij durft furieuze stukken af te wisselen met ogenschijnlijke simpele partijen, waardoor het geheel nog sterker uit de verf komt. ‘Unleash The Hellion’ zal de fan daarin evenmin teleurstellen.

Dertien is in het verleden niet altijd het geluksgetal gebleken, maar voor Cradle Of Filth geldt dat hun dertiende plaat een ijzersterke is. Existence Is Futile is een afwisselende plaat geworden die Cradle Of Filth in haar kracht onderstreept.

Cradle Of Filth - Existence Is Futile

TRACKLIST EXISTENCE IS FUTILE

The Fate Of The World On Our Shoulders