Earthless – Rhythms From A Cosmic Sky (Remastered)

In de aanloop naar de nieuwe studioplaat komt Earthless via Nuclear Blast met de opnieuw gemasterde versies van hun eerste drie platen. Op die manier kunnen de liefhebbers deze juweeltjes van deze Amerikanen opnieuw beleven. Platen die opnieuw het licht zien, krijgen niet altijd direct de aandacht, maar hier wordt een uitzondering gemaakt. Rhythms From A Cosmic Sky was destijds de tweede release van Earthless.

Earthless

In 2005 zag de band de debuutplaat Sonic Prayer verschijnen. In het jaar dat die plaat bekroond werd, 2007, had Earthless de opvolger al daar. Rhythms From A Cosmic Sky was hun eerste release welke uit is gekomen via Tee Pee Records. Het drietal zag met deze release de wereld weer een stuk groter worden.

Rhythms From A Cosmic Sky (Remastered)

De release is een opvallende, want bij de 12” komt ook een 7”. Dat heeft te maken met het feit dat Earthless op de cd-uitgave van Rhythms From A Cosmic Sky destijds ‘Cherry Red’, welke origineel door Tony McPhee geschreven is. Dat nummer komt er dus letterlijk bij. Tevens is dit een vreemde eend in de bijt bij Earthless, want de song passeert de grens van de vijf minuten niet eens. Het is tevens een moment waar wel gezongen wordt. Dat is natuurlijk ook bijzonder.

De hoofdmoot van deze release bestaat wederom uit twee megalange nummers. Opener ‘Godspeed’ laat de luisteraar eerst een drietal minuten vrij door de ruimte zweven, niet wetende waar te belanden. Die track laat ook horen dat Earthless ook de luisteraar kan inpakken met sterke riffs. ‘Sonic Prayer’ is daarna alleen al opvallend omdat het de titel is van de debuutplaat, maar waar dit nummer niet op prijkte. De hallucinerende ritmes stuwen de luisteraar diep in andere sferen. Het vrije gitaarspel doet de rest.

Rhythms From A Cosmic Sky wijst de muziekliefhebber er opnieuw op dat Earthless een band als geen andere is. Dit drietal maakt met deze geremasterde vinyluitgave veel mensen blij, alsof men de gitaarhemel letterlijk even mag betreden.

Earthless - Rhythms From A Cosmic Sky (Remastered) - Artwork

Tracklist Rhythms From A Cosmic Sky (Remastered)

1. Godspeed