Estetica Noir – This Dream In Monochrome

Torino, of in het Nederlands Turijn, staat vooral bekend om Fiat en Juventus. Een liefhebber van koffie zal deze Noord-Italiaanse stad ook nog associëren met Lavazza. Echter, weinig mensen zullen Torino direct associëren met new wave. Misschien dat Estetica Noir met This Dream In Monochrome daar verandering in gaat brengen.

Estetica Noir

De groep is in 2013 opgericht en heeft voorafgaand aan deze plaat één ep en twee langspelers uitgebracht. Die langspeler verschenen via Red Cat Records. Die tweede langspeler is dus This Dream In Monochrome, welke het uit 2017 uitgebrachte Purity opvolgt. Waar de band in de begindagen voortgekomen is uit een duo, telt Estetica Noir inmiddels vier leden.

This Dream In Monochrome

Deze tweede langspeler van deze Italianen telt tien tracks. Samen zijn die goed voor een kleine driekwartier aan muziek. Die muziek moet eigenlijk meer gedacht worden in de scène die in jaren’80 hot was in het Verenigd Koninkrijk en van daaruit de wereld beïnvloedde. De new wave van onder andere Joy Division en Talk Talk is goed te voelen. Daarbij geldt dat de groep ook nog het trippy karakter van The Cure met zich meebrengt. ‘N.U.’ is daar een goed voorbeeld van.

Doordat Estetica Noir geen band is die alles constant hetzelfde doet, is This Dream In Monochrome een lekkere luisterplaat. ‘Dawn Of Pluto’ is niet alleen een bewijs dat men ook meer rockend uit de hoek kan komen; het laat ook horen dat het stemgebruik ook met lichte effecten anders kan klinken, zonder dat men schokkende dingen doet. Wie goed luistert, zou zelfs nog een bruggetje kunnen voelen naar het stuwende van Nine Inch Nails.

De heren van Estetica Noir hebben met This Dream In Monochrome  een plaat gemaakt die bewijst dat new wave ook gewoon uit de stad van Fiat en Juventus kan komen. Een band met toekomst gebaseerd op een levendig verleden.

Estetica Noir - This Dream In Monochrome

Tracklist This Dream In Monochrome

1 Room Of Masks