KIRK HAMMETT – PORTALS

Portals

Kirk Hammett behoeft geen introductie bij de lezers van White Room Reviews. De Exodus-oprichter en Metallica-gitarist speelt al decennia lang de pannen van het dak met zijn explosieve solo’s en zijn wah-wah-trukendoos. Portals is het eerste solowerk van hem. Een kennismaking na de Record Store Day!

Hobby’s

Kirk is dagelijks met zijn vak bezig. Metallica is na al die jaren nog behoorlijk actief in de studio en op het podium. Daarnaast is Kirk uithangbord van het Amerikaanse gitaarmerk ESP. Maar de man heeft ook andere hobby’s: het verzamelen van kunst en het bijeenbrengen van een enorme collectie horrorfilms en griezelcomics. Portals is eigenlijk ontstaan vanuit het hobbyisme van Kirk.

Muziek bij de tentoonstelling

In 2017 werd de kunstverzameling van Hammett geëxposeerd in Salem, Massachusetts. Kirk wilde een compositie maken voor een ondersteunend epos tijdens de tentoonstelling. Het idee van deze muziek vind je terug in de EP. Hammett heeft aangegeven een ‘Audio Cinematic ‘na te streven, muziekcollages passend bij de films uit zijn verzameling, de filmfragmenten, die hij in zijn hoofd heeft.

Bombast met gasten

Kirk produceerde Portals zelf, de mix deelde hij met Bob Rock. Er komen nogal wat sterren voorbij in de nummers. Zo horen we Abe Laboriel en John Theodore (Queens of the Stone Age) op drums. Greg Fidelman speelt o.m. de bas. Blake Neely (bekend van de muziek van Arrow, The Mentalist, etc.) zorgt voor een prachtig strijkarrangement in de openingstrack. De slepende, soms bombastische inbreng komt van het Philharmonisch Orkest van Los Angeles, geleid door Edwin Outwater. Hammett kent dit orkest van Metallica’s S&M II. De gitaren komen van Hammett zelf, hard, vol en open in de mix.

Record Store Day

Portals kwam uit op Record Store Day via het Blackened Label, het label in handen van Metallica sinds 2012. De verpakking in blauw vinyl is gaaf. Alex Tenta, ontwerper van het artwork van enkele Red Hot Chili Peppers-schijven, platen van o.a. Metallica, Adam Lambert en befaamde jazz-heruitgaven, verzorgde het artistieke uiterlijk van de EP.

Kirk Hammett – Portals

Package

Hammett heeft zijn doel bereikt, volgens mij. De EP heeft een filmisch, bombastisch karakter. Het openingsnummer ‘Maiden en The Monster’ is een uitvloeisel van zijn 2017-composities, kalm en kabbelend startend, eindigend met een bombast van jewelste. The Jinn, de tweede track kent wat afwijkende melodieën en in het slot hoor je een verwijzing naar de Metallica van 1989, staccato, strak en stevig. In ‘High Plains Drifter’ heeft Hammett het LA Philharmonic in zijn nek, de strijkers en de piano klinken open en bevlogen. Het slotstuk ‘The Incantation’ kent ook een Oosterse toonlader, het middenstuk is mooi en het einde is groots en flitsend.

27 minutes of fame

Na 27 minuten is het voorbij. Een viertal leuke composities in bombast uitgevoerd, met referenties naar Ennio Morricone. De schijf kent wel een erg volle, drukke mix en productie. Bepaalde soundscapes hadden meer diepte én diepgang kunnen krijgen. Desalniettemin heeft Kirk Hammett zich voor het eerst opengesteld voor iets wat hem vreselijk boeit en hij heeft dat verdienstelijk gedaan.

TRACKS

01 – Maiden and the Monster
02 – The Jinn