Urfaust – Teufelgeist

Als er een Nederlands duo is die niet stilzit, is het wel Urfaust. Bijna elk jaar brengen ze materiaal uit waaronder diverse splits, EP’s en nu hun zesde langspeler Teufelgeist. Teufelgeist komt 27 november uit via Soulfood. Een vraagstuk op het album is, Geist ist Teufel, Teufel ist Geist? Teufelgeist is een indrukwekkend tweeluik van muziek, Teufel (duivel) en geist (geest). Het album presenteert de verschillende stappen van dronkenschap. Het begint met een bijna gelukkige toestand, maar gaat langzaam over in een neerwaarts spiraalvormig delirium. Het is de perfecte soundtrack die de rituele drinker 34 minuten in zijn greep houdt. Het is ambient van nature maar nog steeds gevuld met knallende instrumenten en unieke vocalen. Tijdens deze muzikale reis is er in het schrijfproces een speciale fles drank op tafel bijgekomen. In dit geval is de geist een spirit en een primium distilled small batch of gin.

Met ”Offerschaal der Astrologische Mengvormen” worden we in de stemming gebracht van Teufelgeist. Het is een nummer van 10 minuten die rustig op gang komt. Het is ambient, rustgevend en geeft je soms kippenvel. De hoge cleane zang passen er uitstekend bij. Vanaf het tweede nummer voel je echt de neerwaartse spiraal. Het is trager en valt zwaar op de maag. De compositie is uitstekend bij elkaar gebracht met resultaat dat je zoals ze zeiden in de greep wordt gehouden door het album. Dat ze goed zijn in het mooi verwoorden van titels wordt wel duidelijk bij ”Van Alcoholische Verbittering naar Religieuze Cult”. Het nummer is voornamelijk ambient en onheilspellend. Er gebeurt even niks qua zang en zorgt tegelijk ook voor rust tussen de nummers.

Op de tweede helft van Teufelgeist komen we aan bij ”De Filosofie van een Gedesillusioneerde” Al snel komt er een vette bas line naar voren die goed aansluit bij de stemming. Ook zorgt het voor afwisseling. Over deze bas line hoor je een goed uitgedachte drums en hoge vocalen die meegaan en tegelijkertijd verdwijnen op de achtergrond. Tot slot komen we aan bij ”Het Godverlaten Leprosarium”. Dit is het vijfde nummer op de plaat en dus ook de afsluiter. De zware donkere vocalen gemixt met ambient en een kerkklok op de achtergrond zorgen voor angst. Je weet dat het foute boel is. Midden in het nummer klinkt een soort van geel die je het gevoel geeft van ga vluchten, ren weg! Maar het is te laat. Het sluit Teufelgeist gepast af en geeft je de rillingen.

Teufelgeist is een zwaar album en dus lastig te verteren. Daarnaast is het een levendige plaat en komt het tot leven. Het speelt dusdanig goed in op je gevoel. Bij het eerste nummer was nog alles te doen maar daarna heeft het album je vast en het laat je niet meer los. Je zit zo vast in de muziek dat je het gevoel hebt van weinig lucht en je wilt eruit ontsnappen maar het gaat niet. Je valt steeds dieper weg. En dat is exact wat ze wilde bereiken ermee. Teufelgeist heeft veel variatie en alles valt in dezelfde sfeer. Het is goed doordacht en uitgewerkt. Het is zeker een aanrader om te luisteren maar het is ook aan te raden om daarna iets vrolijks te luisteren. Dit was Urfaust met Truffelgeist.

Laatste berichten van Nikky v.d.B. (alles zien)