SOUL GLO – DIASPORA PROBLEMS

SOUL GLO, Philadelphia schudt op zijn grondvesten

Soul Glo is een band uit Philadelphia. Hardcore, punk, jazzrap sieren hun nieuwe album “Diaspora Beliefs”. Epitaph Records heeft deze plaat net uitgebracht. Wat een enorme gave bak met herrie is dit!

‘The nigger in me is me’

Het schroeiend harde kwartet bestaat sinds 2014 en een drietal EP’s met nummers onder de twee minuten zagen het licht. Pierce Jordan (op zang), CC Guerra (drums), TJ Stevenson (drums, de enige blanke man in de band) en gitarist Ruben Polo (hij is inmiddels uit de band) winden er geen doekjes om. Thema’s als geweld, staatsschandalen, openlijk racisme en zelfkritiek worden muzikaal kracht bijgezet. Maar in veel nummers doorklinken ook liefde, humor en traumatisch herstel.

Hardcore-Punk

Op ‘Diaspora Problems ‘zijn de nummers van Soul Glo iets langer. Maar de snelheid, het spel, de nummers zijn groots en doen denken aan de nummers van Bad Brains, Suicidal Tendencies, Refused, Converge en het nieuwe Turnstile. De band trapt het gaspedaal vanaf de eerste knal (met een drumintro dat op de 20th Centrury Fox- tune lijkt) in en houdt dat 12 nummers vol. De lyric-sheet telt ca.5500 woorden, een waar speed-metal- rap-zanglijnen-quotum.

Soul Glo – Diaspora Problems

Me and my family

De mannen van Soul Glo doen het niet alleen. Een ware familie aan jazzraps, hardcore-shouts en gangvocals staat hen bij. Zo horen we McKinley Dixon in ‘Spiritual level of gang shit’. Mother MaryRose horen we in het afwijkende ‘Driponomics ‘. En Kathryn Edwards van Thirdface, Zula Wildheart en Bearcat (uit de Maryland-scène) spetteren mee op ‘John J’. Ook in ‘het ruige ‘Thumbsucker’ hoor je blazers.

Whogonbeatmyass?

Ik luister niet vaak naar deze muziekstijl, maar dit is echt waanzinnig! Ook tekstueel klinken thema’s hard door, al dan niet verpakt in absurde humor. De boodschap van Soul Glo is duidelijk; ‘We live in the future, we die in the present’. Echt een aanrader voor het genre én een van de verrassingen van het plaatjaar 2022! Jump! is de band’s eerste single, die behoorlijk veel gehoor vindt. Soul Glo verdient het!

Tracklist

1Gold Chain Punk (whogonbeatmyass?)3:47
2Coming Correct Is Cheaper3:04