Evil Invaders – Shattering Reflection

2007 was het jaar dat Michael Rasmussen in de leiderstrui de Tour de France uit werd gezet, dat Het Land Van Ooit failliet werd verklaard en dat België de invoer van zeehondenbont verbiedt. Echter, 2007 was ook het jaar dat Evil Invaders werd opgericht en dat kan inmiddels ook als grootse gebeurtenis genoteerd worden. Inmiddels is Evil Invaders toe aan haar derde langspeler, welke Shattering Reflection heet. De plaat verschijnt via Napalm Records.

Evil Invaders

Er zijn weinig metalheads in deze contreien die Evil Invaders nog nooit live hebben gezien. Het kwartet heeft zich ontwikkeld tot een liveband pur sang. Misschien dat men daarom ook maar spaarzaam met studioplaten komt. Evil Invaders bracht namelijk in 2015 met Pulses Of Pleasure pas hun debuutplaat uit. Leuk detail: toen had de band al wel een livealbum uit.

Twee jaar na Pulses Of Pleasure leek de band de weg naar de studio toch goed te hebben gevonden. In 2017 kwam Evil Invaders namelijk al met Feed Me Violence. Dat album gaf de groep een nog groter podium, waardoor de band in nog meer landen hun kunsten kon gaan vertonen. Daarna was het dus wel vijf jaar wachten tot Shattering Reflection.

Shattering Reflection

De kwartet dat de heavy metal altijd op het scherpst van de snede presenteert, heeft voor de luisteraar nu tien nieuwe tracks in petto. ‘Sledgehammer Justice’ is al gepresenteerd en ook het meeslepende ‘In Deepest Black’ was online al te horen. Daarbij gaf Evil Invaders live ook al beetjes van de nieuwe plaat weg. De metalhead is dan ook goed voorbereid.

Shattering Reflection kent twee tracks die lang van aard zijn. Zowel ‘Eternal Darkness’ als afsluiter ‘The Circle’ gaan over de grens van de zes minuten heen. Daar tegenover staat dat ‘Realm Of Shadows’ maar net iets meer dan een minuut duurt. Eigenlijk kan daar gesteld worden dat men hier even sfeer schept voor het daarop volgende ‘Eternal Darkness’. Die track bewijst dat het kwartet uit België een metalsong ook sterk kan opbouwen. Qua sound neemt men in de bridge van dat nummer de luisteraar nog mee op reis naar hele andere oorden.

Vurig, fel en scherp

Dit Belgische gezelschap had vele metalharten niet veroverd als de groep niet zo overtuigend te werk was gegaan. Ook nu geldt dat de release de metal ademt. Een goed voorbeeld daarvan is het solowerk. Keer op keer weet Evil Invaders die lekker te laten gieren, waardoor de luchtgitaristen onder de luisteraars niet eens zullen twijfelen maar direct in actie komen. Opener ‘Hissing In Crescendo’ en het vlammende ‘Sledgehammer Justice’ onderstrepen dat.

Evil Invaders laat met Shattering Reflection horen dat zij klaar zijn om nog een grotere stap te maken. De sound is vurig, fel en scherp en zal een breed metalpubliek wereldwijd tot op het bot enthousiast maken.

Evil Invaders - Shattering Reflection

Tracklist Shattering Reflection

1. Hissing In Crescendo