Extreme – Six

Leestijd: 3 minuten

Destijds was het de tijd waarin hardrockers scoorden met ballads, iets wat ook gold voor Extreme. ‘More Than Words’ was van al die ballads misschien wel een van de meest aansprekende. Die track legde Extreme geen windeieren, maar schepte wel een vertekend beeld over de band. Inmiddels is men zo’n dertig jaar verder en komt Extreme met de zesde langspeler, welke simpelweg Six heet. Dat album verschijnt via earMusic.

Extreme

Zoals gezegd is Extreme dus die band van ‘More Than Words’. Extreme II: Pornograffitti telde ook ‘Get The Funk Out’, welke de track is die vaak wordt genoemd als men nog een andere song van deze band moet noemen. Vanuit die tijd is de line-up behoorlijk goed in tact gebleven. De vocalen worden nog steeds gedaan door Gary Cherone en als gitarist is Nuno Bettencourt ook nog van de partij. Bassist is net als toen Pat Badger. Alleen drummer Kevin Figueiredo is ten opzichte van die gloriedagen nieuw.

Het is wel zo dat Figueiredo voor de diehard fans niet nieuw is. Deze drummer is sinds de definitieve doorstart in 2008 van de partij en was dan ook te horen op Saudades De Rock. Dat was tot Six de enige langspeler die is uitgebracht sinds de doorstart. Gezien dat in 2009 was, werd het ook wel tijd voor nieuwe muziek ook.

Six

Nu zijn er twaalf nieuwe tracks van Extreme. Opener ‘Rise’ is direct een knaller. Deze stevige rocksong laat ook de funky invloeden horen. Deze knaller wordt gevolgd door het eveneens sterke, opzwepende ‘#Rebel’. ‘Banshee’ geldt daarna als een track die ook voorzien is van een video, maar niet direct de meest vlammende is van de plaat. Toch blijft het nummer wel hangen, wat een kwaliteit is.

Het blokje ‘Other Side Of The Rainbow’ en ‘Small Town Beautiful’ zorgt dat alles wat inkakt. De eerste is een semiballad en de tweede start zelfs helemaal akoestisch. Eerlijk is eerlijk, dat heeft de band in het verleden al duidelijk beter laten horen. Voor de variatie van Six is het leuk dat Extreme dit voorschotelt, maar that’s it. De meerstemmige ballad ‘Hurricane’ is daarentegen wel raak, maar die is pas later op de schijf te vinden. Na dat genoemde blok neemt de rock het weer op velerlei wijze over, wat erg aangenaam is. ‘Thicker Than Blood’ omarmt moderne invloeden, lijkt ergens nog te knipogen naar Living Colour en kan zomaar live een compleet publiek in vuur en vlam zetten. Een ietwat eigenwijze, maar wel sterke track.

Als het door gospel beïnvloede statement ‘Here’s To The Losers’, waarbij het eind erg verrassend is, gedaan is, is het ook gedaan met de plaat. Ondanks enkele momenten kan gesteld worden dat Six bij vlagen laat horen dat Extreme nog steeds weet wat rocken is en dat Nuno Bettencourt een verdomd goede gitarist blijft.

Extreme - Six

Tracklist Six

1. Rise (4:35)