Fink – Bloom Innocent – Acoustic

Afgelopen najaar kwam Fin Greenall, beter bekend als de man achter Fink, met het bijzonder mooie Bloom Innocent. Die plaat krijgt nu een vervolg. Hij heeft twee dagen in Berlijn doorgebracht om de acht nummers ook in de meest pure vorm op te nemen: akoestisch. Via R’Coup’D/PIAS komt Fink dan ook nu met Bloom Innocent – Acoustic.

De tracks op deze versie zijn dezelfde acht als op Bloom Innocent. Ditmaal zijn de soundscapes en andere elementen weggelaten en is het puur de stem van Fink en het ingetogen gitaarspel. ‘Once You Get Taste’ doet denken aan de akoestische sessies van Keith Caputo. Qua stemgeluid, welke op een sterke wijze is vastgelegd, doet FInk daar in die track ook aan denken.

Het mooie van deze versie is dat Fink op deze manier op Bloom Innocent – Acoustic echt terug gaat naar de essentie van het liedje. Dan kan het liedje alleen overeind blijven als deze gedreven is door pure muzikale energie en goed schrijfwerk. De liedjes van Fink blijven stuk voor stuk overeind. Opener ‘Bloom Innocent’ raakt de luisteraar nog meer en ‘Out Loud’, waar ook stuwende percussie te horen is, bevat een mooie gelaagdheid die zorgt voor een spanning die op een mooie wijze oploopt tot het eind van de track.

De muziek van Fink is altijd al intens, maar op een bepaalde manier lijken de songs van Bloom Innocent op deze wijze nog intenser te worden. Het gevoel dat Fink de luisteraar meegeeft, is alsof deze Fink aanschouwt in de donkerte met een witte spotlight van boven zijn hoofd. Hij speelt en de rest is zwart. Alle energie gaat naar hem en hij geeft dit dubbel zo veel terug.

Een goede muzikant kan zijn nummers op meerdere manieren spelen. Als het daarbij ook in een uitgeklede versie nog overeind blijft, dan blijkt pas hoe groots de nummers op Bloom Innocent echt zijn. Bloom Innocent – Acoustic is een hartverwarmend stukje muziek in bijzondere tijden.