The K. – Amputate Corporate Art

Het kan niet vaak genoeg aangehaald worden: België heeft een enorm scala aan interessante band. Een groot deel daarvan durft het aan om zich niet te profileren volgens de internationale standaarden. The K., welke zijn oorsprong in Luik vindt, is daar een voorbeeld van. Onlangs verscheen van hun de langspeler Amputate Corporate Art. Die plaat kwam uit via Jaune Orange.

The K. staat voor overstuurde rock die zijn invloed lijkt te halen uit de indierock van de jaren ’90 en de grunge. De band heeft inmiddels een nieuwe bassist kunnen verwelkomen in Danger Mertz. Met hem in de gelederen is de sound nog verfijnder geworden, waardoor The K. op deze schijf helemaal zichzelf kan zijn.

De band heeft tien tracks op deze langspeler geplaatst. Na een paar secondes intro knalt het drietal er met ‘The Future Is Bright’ op een geweldige manier in. Het is underground, het is vurig en het is recht voor zijn raap. De scheurende gitaren in combinatie met de stuwende baslijnen geven het gevoel dat men in een rokerige kroeg een bandje staat te kijken dat de buurman nog niet heeft ontdekt. ‘Human After All’ zal een breed rockpubliek naar deze band trekken. Dat nummer laat ook horen dat het zeer energiek is om de vocalen om meerdere manieren in te richten. De diepe, haast pratende vocalen zijn een mooi contrast met de overstuurde schreeuwen.

De tracks op Amputate Corporate Art hebben geen van alle een speelduur die van dien aard is dat de aandacht van de luisteraar niet vastgehouden kan worden. ‘(Un)Fortunate Youth’, wat de afsluiter van deze schijf is, is met vier en een halve minuut ruim de langste van deze schijf. Dat onderstreept ook het karakter van The K. Deze band is fast forward en bruist op een wijze zoals Nirvana dat in een ruim verleden ook deed. Dat is het gevoel wat bijvoorbeeld in ‘Dominant Tracks’ sterk naar voren komt.

Een bijzondere track op deze plaat is ‘Everything Hurts’. Hier laat The K. horen ook met rust overweg te kunnen. Het zou hier zomaar kunnen dat zowel Smashing Pumpkins als At The Drive-in van invloed is. Die laatste moet dan wel worden belicht vanuit hun ingetogen moment en niet de keiharde freakende post-hardcore.

The K. is al jaren een band die zich niet makkelijk laat meten met een gewone meetlat. En dat siert hen. Hun rauwe, ongecompliceerde rock is vurig, energiek en aanstekelijk. Dit drietal laat op Amputate Corporate Art horen dat zij weten hoe er gerockt moet worden.