Flying Horseman – Mothership

Er kan worden gedacht aan Metallica’s ‘The Four Horsemen’, aan de iconische gitaar de Flying V of aan de Led Zeppelin release Mothership. Toch lijken allen niet van toepassing op de Belgische band Flying Horsemen. Die band komt via platenmaatschappij Unday met een schijf die inderdaad Mothership heet.

Voor wie nog niet bekend is met Flying Horseman, een korte uitleg. Het betreft hier een groep die muziek maakt in het bredere aspect van de muziek. De sound kan misschien worden omschreven als typisch Belgisch, maar ook daarmee wordt eigenlijk niks gezegd. Daarbij komt dat Flying Horseman tien jaar geleden de debuutplaat Wild Eyes uitbracht en dat Mothership alweer de zesde langspeler is.

De acht tracks op Mothership laten horen dat Flying Horseman nog steeds een unieke band is met een eigenzinnige sound. Waar opener ‘Citizen’ nog een beetje mellow overkomt, weet Flying Horseman in ‘Set Reset’, wat met nog geen drie minuten de kortste track op Mothership is, vele bekende elementen te mixen tot een geheel eigen blend. Zie het alsof Talking Heads samen met dEUS de studio in is gedoken. Hier en daar wordt The Doors nog opgesnoven is om tegelijkertijd ook inspiratie te halen uit Marilyn Mansons ‘Long Hard Road Out Of Hell’. En voor de rest heeft Flying Horseman ook niks met die laatst genoemde band.

Eén van de meest opvallende tracks op Mothership is toch wel ‘Where Do You Live’. Waar het stemgeluid soms doet denken aan Radiohead, is het fundament een trippy golfbeweging waardoor een act als My Sleeping Karma van invloed lijkt. Hier en daar lijkt zelfs wijlen David Bowie ook nog mee te denken in de sound van de track. Overigens lijkt die geest wel vaker op deze schijf rond te dwalen. En dat dit niet erg is, moge een understatement zijn.

De zesde plaat van Flying Horseman is weer een kunstwerk op zich. De verbindende factor blijft de leden van de band. Hun brede interesse in muziek zorgt ervoor dat Mothership wederom een op zichzelf staand juweeltje is in immer drukke Belgische muziekscène.

Flying Horseman online