Grave Circles – Tome II

Soms is het op voorhand al schrikken. In het geval van Grave Circles was dat het geval doordat er in de line-up geen drummer te bekennen is. Dat in combinatie met black metal deed de wenkbrauwen fronzen. De vrees voor de sound van Tome II was er dus op voorhand.

Tome II is de tweede release van het uit Oekraïne afkomstige Grave Circles. Toch betreft deze release, die uitkomt via Les Acteurs De L’Ombre Productions, de eerste langspeler van dit viertal. Tome I, wat de eerste release van deze band was, was namelijk geen langspeler, maar een extended play. Voor wie Tome I kent: geen van die tracks zijn te vinden op Tome II.

Grave Circles staat voor black metal, maar weet direct in opener ‘Both Of Me’ al de aandacht te wekken doordat dit gezelschap niet alleen bij de pure black metal blijft. De kille sound past geheel bij de black metal en ook de scream van Baal zit in dat straatje, maar er is meer. Soms neigt het naar post-black metal, terwijl op het eind zelfs Gojira van invloed lijkt.

Drumwerk

Dan is er ook nog het vraagstuk rondom de drums. Daar is gelukkig niks mis mee. Dat komt omdat Grave Circles op Tome II gebruik maakt van een paar gastmuzikanten. Eén daarvan is de drummer. Over deze S.S. is weinig bekend, behalve dat hij uit Frankrijk komt. Die zorgt wel voor een puik stukje drumwerk, wat ook in ‘Predominance’ sterk naar voren komt.

De langste van de zeven tracks op Tome II is ‘Faith That Fades’. Die track duurt iets meer dan acht minuten. Dit komt mede doordat ‘Faith That Fades’ begint met haast kerkelijk klinkend gezang. Pas na een ruime minuut knalt de band erin. Een andere opvallende track is ‘Abstract Life, Abstract Death’. Dat is de afsluiter van Tome II. Dit nummer toont dat Grave Circles met blazers en ambient elementen veel breder durft te denken dan de black metal.

Puristen in de black metal vinden dat men alleen black metal kan maken als men uit Noorwegen en omstreken komt en dat er geen concessies gedaan hoeven te worden aan andere genres. Grave Circles is daarentegen voor vooruitstrevende band die zowel de traditionele black metal eert als de invloeden van daarbuiten niet schuwt. Deze uit Oekraïne afkomstige band trakteert de metalhead hier op een mooie plaat.

Grave Circles online

Youtube