Mental Coma – Eding an Era

De Deense metalheads van Mental Coma komen terug met hun nieuwste EP. Namelijk met Einding the Era. Voor de band die in 2012 is opgericht is dit alweer hun derde EP. Hun laatste EP kwam twee jaar geleden uit en heet Visions. Voor deze keer omarmen ze hun deathmetal, black metal en progressieve invloeden. Dit is weer wat anders aangezien ze vroeger 100% zweerde bij hun thrash metal stijl. Verwacht dus catchy riffs, gitaar harmonieën en blastbeats. Dit allemaal gaat samen met de stem van hun nieuwe frontman. Het album komt vrijdag uit onder eigen beheer en bevat vijf nummers. Zoals Mental Coma zelf zegt is hun nieuwe geschikt voor fans van Kreator tot Megadeth en van daar tot Pestilence, Death en Dying Fetus. Kan je je hierin vinden, dan stelt deze plaat je niet te leur.

Het eerste wat we horen zijn de drums die openen bij ”The New Gods’. Je hoort vanaf het eerste moment een interessante mix. Deze mix zorgt ervoor dat het op een breed scala verwelkomt zou worden. Dit omdat er thrash, death en black erin te vinden is. Daarnaast is er overduidelijk geëxperimenteerd met de muziek. Het tweede nummer bouwt rustig op. Na deze opbouw bevind je jezelf in een catchy riff die je meesleurt de muziek in. Hierin hoor je zeker invloeden van Megadeth terug. De stem van de nieuwe vocalist stelt je zeker niet teleur. Dit omdat het is niet eentonig is en er komen verschillende vocaal stijlen in voor. Zo kan je eerst flinke thrash/death geschreeuw horen en daarna zit er een flink randje blackmetal aan. De nummer bevatten veel afwisselingen. Zo kan het eerst bombatisch zijn en daarna ineens overgaan in een bas solo.

De eerste twee nummers gingen er flink snel er doorheen, maar bij het derde nummer duurt het allemaal wat langer. In het nummer is er een fijne opbouw en sfeer die je meesleuren het nummer in. Tegelijkertijd worden er zweverige stukjes afgewisseld door bombastische stukken en gitaar harmonieën. Kortom ”Void of Despair” is een goed nummer op Ending the Era. De EP vervolgt zijn weg met het een-na-laatste nummer. De Death invloeden komen hier goed omhoog. Misschien niet op elk moment het creatiefste maar het is heerlijk te verteren. De riffs scheuren er doorheen en je krijgt haast het gevoel alsof je in de 80s /90s bent. Jammer genoeg komt aan deze plaat een einde met ‘’Architect of Self-destruction’’. Het nummer zit vol met stukjes waarin de bas flink naar voren komt. Dit wordt uiteraard afgewisseld met scheurende gitaren, gitaar harmonieën en een flinke dosis drums. Kortom een goede afsluiter.

Het valt op dat op het begin van deze EP veel meer thrash in terug te vinden is en aan het einde komt de deathmetal kant omhoog. Zo hoor je vooral aan het einde dat Death een grote inspiratie was voor de band. Voor fans van thrash en deathmetal is Ending the Era zeker een aanrader. Het is afwisselend en catchy. Wel hoor je duidelijk de invloeden van andere bands. Het is niet altijd het creatiefste, maar ze hebben er wel elementen erin weten te doen die niet iedereen aan ziet komen. Daarnaast is het heerlijk te verteren en komt het vol met passie naar buiten. Uit dit alles blijkt dat Mental Coma veel in petto heeft voor ons. Ik zou zeggen ga deze plaat vrijdag luisteren, ga er lekker op los en zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van Mental Coma! Dit was Ending the Era.