Greg Puciato – Mirrorcell

De naam Greg Puciato is al in vele verschillende settings voorbijgekomen, maar solo heeft de goede man nog geen naam gemaakt. Oké, de singles die uitgekomen zijn in de aanloop naar zijn debuutplaat daarbuiten gelaten. Daarom weet men ook vooraf niet helemaal wat men van deze langspeler van deze veelzijdige muzikant kan verwachten. Mirrorcell is die debuutplaat van Greg Puciato, welke uitkomt via Federal Prisoner.

Greg Puciato

Het meeste naam heeft Greg Puciato natuurlijk gemaakt als energiek frontman van The Dillinger Escape Plan. Hoe bruut en chaotisch die band ook was, zijn fenomenale zangkunsten kon hij daar ook steeds meer etaleren naast zijn overstuurde schreeuw. Nadat die groep uiteen is gegaan, is hij vooral bekend geraakt van de supergroep Killer Be Killed.

Mirrorcell

Nu heeft Puciato dus zijn soloplaat daar. In negen tracks laat hij horen waar hij voor staat als hij geheel zelf muziek maakt. In Killer Be Killed werd al duidelijk dat hem ook best een gitaar omgehangen kon worden, en daar lijkt Mirrorcell dan ook op voort te borduren. Het is in ieder geval een rockende plaat geworden.

Nadat ‘In This Hell You Find Yourself’ als intro het vuurtje al heft aangewakkerd, blijkt in ‘Reality Spiral’ dat Greg Puciato op Mirrorcell de kracht van stevig rocken goed heeft begrepen. ‘Never Wanted That’, welke ook als single al gelanceerd was, had al laten horen dat liefhebbers van onder andere Soundgarden ook echt wel eens geïnteresseerd deze kant op kunnen gaan kijken. ‘Lowered 1644’, waarin ook Reba Meyers te horen is, bewijst ook dat de kracht tussen intens rocken en emotioneel te werk gaan goed gevonden is.

Experiment ook aanwezig

Op Mirrorcell doet Greg Puciato niet alles zelf. Naast de vocalen en de gitaren voorziet hij de plaat ook de van de baspartijen. Achter de drumkit was Chris Hornbrook te vinden en ook producer Steve Evetts doet een duit in het zakje. Die laatste kennen de volgers van The Dillinger Escape Plan waarschijnlijk ook nog, waar die man ook voor The Cure werk heeft gedaan. Dit zorgt er ook voor dat er ook ruimte is voor een trippy experiment als ‘We’. Misschien zal dat de eerste keer een beetje apart in de oren klinken, maar door de vertrouwde stem van Puciato voelt het toch als passend. Het geeft ook nog meer variatie aan het geheel.

Natuurlijk zien velen The Dillinger Escape Plan graag weer samenkomen, maar Mirrorcell bewijst dat Greg Puciato ook in zijn eentje op een veelzijdige manier kan rocken. De chaos van tDEP mag dan misschien naar de achtergrond zijn; een sterke plaat is het zeer zeker.

Greg Puciato - Mirrorcell

TRACKLIST MIRRORCELL

1. In This Hell You Find Yourself