Gus Dapperton – Where Polly People Go To Read

Het is een opvallende verschijning met opvallende muziek: Gus Dapperton. Vanuit de regio New York is hij aan een mooie opmars bezig. Waar zijn eigen continent al om is, wilt hij met zijn nieuwe plaat ook Europa aan zijn voeten krijgen. Where Polly People Go To Read komt uit via AWAL.

Vooropgesteld, Gus Dapperton is het product van de huidige generatie, maar laat daarbij de invloeden van weleer niet achterwege. Daarom klinkt Gus Dapperton alsof The Chainsmokers, zonder de beats, samen met Jett Rebel en The BeeGees ergens in de jaren ’80 samen in de studio zijn gedoken. Qua tijdsgeest was dat lastig om voor elkaar te krijgen, maar daarom doet Gus Dapperton dat nu alsnog. Opener ‘Verdagris’, waar een aanstekelijke melodie ook makkelijk zonder zwaar aangezette drums blijkt te kunnen, en ‘Fill Me Up Anthem’ laten dat goed horen.

Op Where Polly People Go To Read telt in het totaal tien tracks. Daarbij zitten geen bijster lange nummers tussen. Dat de schijf in zijn geheel maar iets meer dan dertig minute duurt, is dan ook niet gek. ‘Coax & Botany’ klinkt in het begin als een jaren ’80-hit waar je net niet op kan komen, omdat het toch ook net wat anders is. Afsluiter ‘I Ascend’ is het ultieme liedje om na zweverig te hebben gedanst bij te landen.

Where Polly People Go To Read verrast van begin tot eind. Het is bij deze Amerikaan het denken buiten de hokjes om en het richten op het gevoel. Als mensen in de wolken konden dansen, gebeurde dat op de muziek van deze nieuwe plaat van Gus Dapperton.