H-One – MMLXIX

De uit Frankrijk afkomstige metalband H-One is in 2005 ontstaan vanuit de geest van de broers Alan en Adrian. De drummer en gitarist kregen daarbij gezelschap van bassist Arnauld. Pas in 2015 kwam de groep met hun eerste echte release. Die heette Cygne II. Die II is eraan toegevoegd, omdat een demo van de groep Cygne heette. Dat album liet horen dat deze band goed heeft geluisterd naar de modernere bands in de metal.

Onlangs kwam de tweede langspeler van dit drietal uit. Die schijf, welke is opgenomen met David Castel in de Antistatic Studio, kwam eerder dit kalenderjaar uit. De schijf telt elf nummers. De totale speelduur bedraagt vijftig minuten. Daarbij valt op dat alle tracks tussen de drie en zes minuten duren. ‘The Light’ is met vijf minuten en vierenvijftig secondes de langste van de schijf.

Direct wordt in opener ‘Toxic Cloud’ duidelijk dat H-One de moderne metal nog steeds hoog in het vaandel draagt. Invloeden van Lamb Of God, DevilDriver en Gojira zijn te bemerken. Die laatste lijkt in ‘Save It: Kill Yourself’ ook wat meer qua invloed naar voren te komen, terwijl daar ook hun landgenoten van Dagoba zijn sporen lijkt na te laten in de sound.

Eén van de meest opvallende tracks op MMLXIX is ‘Strenght & Silence’. Deze track, welke de grens van de vijf minuten ruimschoots passeert, valt op door de start. Dit is namelijk één van de weinige momenten op de plaat waar H-One de luisteraar enigszins adem laat halen. Het mellow stukje bij de start neigt zelfs een beetje naar Deftones. Daarna neemt de brute, groovende metal het weer over, om later in de track dit nog wel kort terug te laten komen.

H-One staat voor de moderne metal, dat is duidelijk. Hun tweede langspeler zal bij iedereen die van de agressieve grooves van onder andere Lamb Of God en Machine Head goed in aarde vallen. H-One bewijst zichzelf en de metalhead met dit album een zeer mooie dienst.

H-One online