Hatebreed – Weight Of The False Self

De eerste tonen zorgen er al voor dat de mouwen opgestroopt worden. Juist, dan heeft men te maken met Hatebreed. Jamey Jasta en zijn mannen weten hoe een snoeihard feestje vormgegeven moet worden. Via Nuclear Blast komt deze grootheid van de door metal beïnvloede hardcore met Weight of The False Self.

Hatebreed

Moet Hatebreed eigenlijk nog een introductie? De band is in het midden van de jaren ’90 opgericht. Onder invloed van onder andere Madball en Biohazard gooiden Jamey Jasta en Chris Beattie, de leden die er nu nog steeds in zitten, gelijk de beuk in. De band maakte snel naam en The Rise Of Brutality, uit 2003, hun derde langspeler, geldt als een must-have. Inmiddels is men decennia verder en weet men nog steeds vriend en vijand flink op te zwepen.

Weight Of The False Self

In nog geen vijfendertig minuten knelt Hatebreed er twaalf songs doorheen. Geen track duurt vier minuten of meer. Sterker nog, afsluiter ‘Invoking Dominance’ is met drie minuten en achttien secondes de langste track op deze schijf. Meer dan de helft van de tracks haalt zelfs de drie minuten niet. Dan is de speelduur van de gehele plaat ook geen verrassing.

Zoals gezegd wordt vanaf de eerste klanken al duidelijk dat Hatebreed geen concessies doet aan wat dan ook. Deze band staat voor harder riffs met een goede groove, waarbij Jamey Jasta haast eeuwig boos lijkt. ‘Instinctive (Slaughterlust)’ en het enorm furieuze ‘Dig Your Way Out’, waar de moshers onder de mensheid geen genoeg van zullen krijgen, laten dat goed horen.

Toch gaat het te ver om Hatebreed weg te zetten als een band die hetzelfde trucje keer op keer herhaalt. Natuurlijk is de sound herkenbaar, maar de muziek varieert enorm. Zo laat men in ‘Cling To Life’, met drie minuten en zeven secondes toch een van de langere tracks op deze schijf, horen ook niet bang te zijn om er de nodige dosis aan melodie in te gooien. Dat gaat prima samen met bruutheid. De gitaarsolo komt dan ook meerdere keren terug op deze schijf.

Weight Of The False Self is het zoveelste bewijs van waarom Hatebreed aan de top staat van waar hardcore en metal samenkomen. Dit beukt, is herkenbaar en zeer energiek. Als men nog een reden zoekt om in coronatijd een moshpitt in de huiskamer te beginnen, is het opzetten van deze plaat het enige dat nodig is.

Hatebreed - Weight Of The False Self

Tracklist Weight Of The False Self

“Instinctive (Slaughterlust)”