Ihsahn – Telemark EP

De uit Noorwegen afkomstige muzikant Ihsahn zal altijd worden geassocieerd met de black metal band Emperor. Daarmee maakte hij vooral in de jaren ’90 furore. Hoewel Emperor zo nu en dan ineens weer samen is, is Ihsahn inmiddels toch wel echt zijn band. Daarmee heeft hij al vele releases op zijn naam staan. Onlangs verscheen via Candlelight Records de Telemark EP.

Op deze EP schotelt Ihsahn de luisteraar vijf tracks voor. Deze zijn geïnspireerd door de regio Telemark en zijn het eerste deel van twee EP’s. De stem van Ihsahn zorgt ervoor dat de black metal nog steeds zijn invloed heeft op de muziek, maar buiten dat om is het toch de experimentele en progressieve metal wat de klok slaat. Eén hoogtepunt daarin is ‘Nord’. De koperen blazers vervullen hier een aangename rol, alsof muzikaal gezien Opeth de banden met de jazz aanhaalt, zonder concessies te doen qua muzikale impact. De sterke gitaarsolo had ook bij Pink Floyd in het oeuvre kunnen zitten.

De langste track op Telemark EP is de titeltrack. Die duurt bijna acht minuten en is een knap staaltje progressieve rock, want zeker het eerste grote gedeelte zou eerder bij King Crimson muzikaal passen dan bij Tool. Daarna komt de black metal toch wel om de hoek kijken om zijn invloed nog uit te oefenen.

‘Rock And Roll Is Dead’ is geen onbekende track. Het is een cover van Lenny Kravitz, die het halverwege de jaren ’90 op zijn album Circus heeft geplaatst. Hier blijkt dat Ihsahn bijna funkend te werk kan gaan. Ook ‘Wratchild’ is een cover. Men moet onder een steen hebben geleefd om niet te weten dat deze track origineel van Iron Maiden is. Ihsahn. Ook hier is het leuk om de blazers hun rol op zich te horen nemen. Daarmee voegt Ihsahn wel iets toe.

De fans van Emperor klagen nog steeds over de weg die Ihsahn is ingeslagen. Wie zijn geschiedenis los laat, weet dat Ihsahn muzikaal weldegelijk interessante dingen doen. Dat blijkt op de Telemark EP ook. Zowel zijn eigen nummers als de covers zijn erg boeiend, waarbij de progressieve insteek juist zorgt voor de verfrissing.