Ihsahn – Ihsahn

Leestijd: 3 minuten

Eigenlijk is het gek dat na al die jaren er nog geen plaat was die simpelweg naar hemzelf, en daarmee ook de naamgever van dit project, genoemd was. Er zijn genoeg muzikanten die daar juist mee beginnen. Sterker nog, bij Ihsahn is het pas de achtste plaat die hij naar zichzelf noemt. Dat album komt uit via Candlelight Records, trouw als hij is.

Ihsahn

Er waren tijden waarin Ihsahn louter gerefereerd werd aan zijn rol in het magnifieke Emperor, een grootheid en voorbeeld voor velen in de black metal. Echter, doordat Vegard Sverre Tveitan, wat zijn echte naam is, ook al bijna twintig jaar muziek onder zijn artiestennaam uitbrengt, is men toch wel flink bekend geraakt met zijn kunde in de progressieve hoek van de metal.

Het album

Men moet opletten, want deze achtste studioplaat van dit muzikale meesterbrein komt uit in twee versies. Er is een standaardversie en ook een orkestraleversie van Ihsahn. Wie het wat luxer zoekt, kan deze op vinyl ook gebundeld krijgen. Die release telt dan ook vier schijven, want het omvat dan twee keer een kleine vijftig minuten aan muziek.

Ihsahn telt twaalf tracks. Nadat opener ‘Cervus Venator’ geklonken heeft, is het spel echt op de wagen. De progressieve insteek zorgt ervoor dat er een belangrijke rol is weggelegd door de symfonische partijen, die klinken alsof er een heus orkest is ingevlogen om hem bij deze opnames te ondersteunen. ‘The Promethean’ en ‘Hubris And Blue Devils’ zijn daar goede voorbeelden van. Daarbij is ook veelvuldig proefbaar dat de black metal echt niet geheel opzij wordt gezet. Bij vlagen lijkt het dan ook alsof Steven Wilson met of zonder Porcupine Tree zich heeft gestort op de black metal en dit wel volgens zijn eigen progressieve kaders uitvoert.

Dat het zeker geen eenheidsworst is wat op deze langspeler wordt voorgeschoteld, blijkt onder andere door ‘Blood Trails To Love’. Die track doet ergens nog denken aan een van de rustigere tracks uit het oeuvre van The Dillinger Escape Plan, inclusief de gewaagde noten. Het spelen met het veranderende gevoel in de sound, zonder dat de signatuur verloren gaat, is een kunst die hier op hoog niveau getoond wordt.

Orkestrale versie

Wie de ijzersterke gelaagdheid bij de standaardversie van dit album goed onder de loep neemt, waarbij een set kwalitatief uitmuntende speakers alleen maar aan te raden is, zal versteld staan van hoe alles in elkaar steekt. Daarbij zal het enorme scala aan strijkers, percussie en andere onderdelen behorend tot een orkest direct opvallen. Dat komt nog meer tot haar recht op de versie die alleen de orkestrale insteek op Ihsahn voorschotelt.

Natuurlijk is er bij ‘Cervus Venator’, ‘Anima Exertnae’ en afsluiter ‘Sonata Profana’ weinig anders, hoewel die laatste toch wel echt ook iets langer duurt. De tracks waar het bombast van de gitaren en drums weg zijn gelaten, doen het hem hier. Op deze manier wordt een geheel andere beleving gecreëerd. Het magnum opus van deze release, het meer dan negen minuten durende ‘At The Heart Of All Things Broken’, is daar een goed voorbeeld van. Dit is puur genieten, maar wel op een hele andere manier.

Het lijkt misschien overdreven om van een plaat twee versies uit te brengen, maar wie het geheel zo gelaagd uitvoert, laat horen dat het een meerwaarde is. Ihsahn schotelt op deze manier twee totaal andere belevingen van zijn ijzersterke naar zichzelf genoemde langspeler voor. Een meesterzet van een meester van de metal op een progressieve manier benaderen.

Ihsahn - Ihsahn

Tracklist

Standaard versie