Amaranthe – The Catalyst

Het Zweedse collectief van Amaranthe is typisch zo’n band waar mensen helemaal warm voor lopen, of juist helemaal niet. Live zijn zij een graag geziene gast en ook over de releases heeft men niet te klagen. De band heeft nu een nieuwe langspeler voor de deur staan. Via Nuclear Blast komt Amaranthe met The Catalyst.

Amaranthe

Om Amaranthe beter te begrijpen moet de band even onder de loep worden genomen. Hun signatuur wordt gevormd door de vocalen, welke door drie personen geleverd worden. Elize Ryd, die ook aan de basis staat van deze band, zorgt voor de vrouwelijke vocalen. Nils Molin neemt het brute gedeelte van de mannelijke vocalen voor zijn rekening, terwijl Mikael Sehlin sinds afgelopen jaar degene is die de cleane mannelijke vocalen verzorgt. Hij is dus voor het eerst op deze studioplaat te horen.

The Catalyst

Van de twaalf tracks op The Catalyst heeft Amaranthe er al behoorlijk wat de wereld in geslingerd, veel meer dan men gewoonlijk van een band gewend is. Daarmee heeft Amaranthe de spotlight goed naar zich toe getrokken, iets waar deze band goed in is. Zo verzorgde zij ook een single voor het Zweedse e-sports team. Die track, ‘PVP’,  is echter niet op The Catalyst te vinden, zelfs niet op de bonus-disc van de luxere versie.

De metal van Amaranthe komt altijd met een energie die ook te vergelijken is met de eurodance. ‘Insatiable’ en ‘Liberated’ zijn daar goede voorbeelden van. Het is alsof het Eurovision Songfestival daar de metal in getrokken wordt. Andersom zou Amaranthe het daar heel goed kunnen doen, want de veelal korte tracks barsten van de energie en zijn voor hen die er open voor staan heel aanstekelijk. Daar moet wel op bewogen worden. Dat het niet alleen maar uptempo aan metal gerelateerde pop, want zo voelt het wel, is, blijkt in ‘Stay A Little While’. Het gezelschap knalt er daar een sterke ballade in. Vervolgens gaat men terug naar het bekende recept in ‘Ecstacy’. De effecten over de vocalen zijn wel heel erg top-40-minded.

Eerbetoon aan landgenoten

The Catalyst eindigt met een track die waarschijnlijk velen kennen. ‘Fading Like A Flower’. Ja, daar brengt Amaranthe geheel op eigen wijze een eerbetoon aan hun landgenoten van Roxette, waarvan zangeres Marie Fredriksson enkele jaren terug is overleden. Misschien is de versie van Amaranthe ook wel exemplarisch voor hoe zij de muziek benaderen: energiek, benaderbaar en genieten buiten de gebaande paden van de metal.

The Catalyst is geen plaat waarbij de liefhebbers en niet-liefhebbers van Amaranthe gebroederlijk samengebracht gaan worden. De band blijft doen waar deze goed in is, logisch, maar daarmee moet men ook accepteren dat de huidige tijdsgeest hen ook anders naar de metal laat kijken. Dat is ook een kwaliteit.

Amaranthe - The Catalyst - Artwork

Tracklist The Catalyst

1. The Catalyst