Insidious Disease – After Death

Noorwegen en metal. Niemand hoeft te worden uitgelegd dat die twee hand in hand samengaan. Het Verenigd Koninkrijk en metal. Idem dito. Duitsland en metal. Moge ook duidelijk zijn. Puerto Rico en metal? Een opvallende verschijning in het land van de metal kent leden uit beide landen. Daarover volgt zo meer. Wat duidelijk is, is dat Insidious Disease via Nuclear Blast met haar tweede langspeler komt, After Death.

Insidious Disease

Maar eerst toch even een stukje achtergrondinformatie over deze band. Insidious Disease is opgericht in 2004. Drummer Tony Laureano en Dimmu Borgirs Silenoz sloegen de handen ineen en een jaar later zat metalgod Shane Embury van onder andere Napalm Death en Brujeria erbij. Die drummer mag dan misschien minder bekend zijn, llve heeft hij grootheden als Megadeth, 1347, The Black Dahlia Murder en Dimmu Borgir uit de brand geholpen. Anders kan hij ook nog van Aurora Borealis of Brujeria gekend worden.

Die groep, aangevuld met inmiddels meer leden, bracht in 2010 de langspeler Shadowcast uit. Nu het wederom een jaartal is welke eindigt op een 0, is het dus tijd voor de langverwachte tweede langspeler van dit bonte gezelschap.

After Death

Deze nieuwe langspeler van Insidious Disease telt tien tracks. Samen zijn die goed voor een kleine drie kwartieren aan muziek. Wat de klok slaat, is metal. Ondanks dat de leden vrij diverse achtergronden hebben en dat een deel zich erg toegewijd heeft aan de black metal, kan er niet worden gesteld dat Insidious Disease staat voor een bepaalde stroming. Dit is extreme metal met hints van black, death en alle andere aanverwante extreemheden.

De grote onbekende in Insidious Disease is Groo, ofwel Marc Grewe. Hij is de vocalist en heeft een strot die heerlijk overstuur de klanken van de metal verkondigt. Bij vlagen doet zijn stemgeluid denken aan dat van At The Gates, terwijl andere momenten sporen van black metal te bespeuren zijn. Het is in ieder geval lekker rauw. ‘Unguided Immortality’ is daar een goed voorbeeld van. ‘Invisible War’ laat echter horen dat er ook nog een goede grunt in zit.

After Death laat horen dat de invloeden van de verschillende achtergronden ook zorgen voor goede variatie in de muziek. Het hoeft niet altijd moeilijk, als het maar strak is bij Insidious Disease. Dat is het van a tot en met z. Zelfs als men er even een slepende partij in gooit, als in ‘Born Into Bondage’, weet de groep te overtuigen. Overigens bruist die track ook doordat die slepende passage overgaat in brute death metal.

Iedereen die van hard en extreem houdt, is gewaarschuwd. Na tien jaar heeft Insidious Disease in After Death de langverwachte opvolger van Shadowcast. Deze bruutheid hoort in de collectie van de metalhead. Zo simpel is het.

Insidious Disease - After Death

Tracklist After Death

1. Soul Excavation