Visions Of Atlantis – A Symphonic Journey To Remember

Visions Of Atlantis is de trots van de Oostenrijkse female fronted metal wereld. Hun bekendheid reikt ruim verder dan de landsgrenzen van dit Alpenland. Wereldwijd weten de mensen deze band te vinden. Dat resulteert ook in gave optredens. Van één daarvan is de registratie gebruikt voor een nieuwe release. Via Napalm Records komt Visions Of Atlantis met A Symphonic Journey To Remember.

Visions Of Atlantis

De band van Oostenrijkse komaf vond zijn oorsprong officieel in 2000. Toch ging daar nog een aantal jaar aan vooraf die de totstandkoming van deze groep vormde. Echter, de vraag blijft altijd of Visions Of Atlantis de definitieve vorm heeft gevonden. De wisselingen in de line-up hebben veelvuldig plaatsgevonden. Zo zitten de bassist en gitarist er nu drie jaar bij en de mannelijke zanger twee.

Want dat is toch één van de peilers van de sound van Visions Of Atlantis. De groep maakt gebruik van zowel mannelijke als vrouwelijke vocalen. Hierdoor weet de groep een mooie diepgang in de sound te creëren. Clémentine Delauney is inmiddels al jaren het boegbeeld van de vrouwelijke kant van Visions Of Atlantis.

A Symphonic Journey To Remember

Zoals gezegd gaat het hier om een liveregistratie. A Symphonic Journey To Remember geeft zowel voor het oog als het oor de show van Visions Of Atlantis op het Bang Your Head Festival in 2019 weer. Op dit Duitse festival speelde Visions Of Atlantis de show met Bohemian Symphony Orchestra Prague, om het internationale karakter van deze release nog maar meer te onderstrepen. De release verschijnt met zowel de cd als dvd en blu-ray.

Beelden

De show van Visions Of Atlantis op het Bang Your Head festival was duidelijk één om in het geheugen te griffen. Hoewel men er bij opener ‘The Deep & The Dark’ er nog even in lijkt te moeten komen, wordt het vuurtje in ‘New Dawn’ stevig opgestookt. Ook letterlijk. De ondersteunende vlammen lijken de band ook een flinke dosis aan energie te geven, want direct komt er meer schwung in de show.

De beelden op de dvd laten ook zien dat het spelen met een symfonisch orkest erbij ook veel van de ruimte vergt. Misschien was dat ook hetgeen wat bij de opening te zien was. De regisseur heeft gelukkig wel goed oog voor de leden van het orkest. Hoewel zij vaak door de lichtman tamelijk onderbelicht zijn, weten de beelden wel in de huiskamer te komen.

Eén klein puntje wat jammer is, is dat Visions Of Atlantis met zo’n setting op de bühne verschijnt, maar dat er toch geen ruimte is gevonden om een pianist of toetsenist mee te nemen. Bij de ballade ‘The Last Home’ valt dat erg op. Natuurlijk speelt de tape de partijen goed, maar juist in deze bezetting had het de show nog meer glans gegeven.

Setlijst

Deze gig is gefilmd in 2019. Het is dan ook niet gek dat de twee meest recente langspelers van Visions Of Atlantis centraal staan. Van Wanderers uit 2019 en The Deep & The Dark van een jaar daarvoor worden respectievelijk vijf en zes nummers gespeeld. Debuutplaat Eternal Endless Infinity wordt alleen middels de intro aangedaan. Gezien de wisselingen in de bezetting is het ook logisch dat Thomas Caser en zijn kompanen het bij het meer recente werk houden.

CD

Buiten het feit dat deze show haarfijn in beeld is gebracht, komt de release ook nog de show op cd. Wie weet dat de set uit zeventien tracks bestaat, weet ook gelijk dat die schijf echt bomvol staat. Menig band had twee cd’s nodig om ze alle zeventien te kunnen plaatsen. Visions Of Atlantis speelt de show echter in een vlot tempo, waardoor het past.

Het audiogedeelte van deze release, of het nu over die behorend tot de beelden of tot de cd hoort, is zeer goed vormgegeven. Hierdoor komt het Bohemian Symphony Orchestra Prague ook goed tot haar recht, zonder dat deze Visions Of Atlantis overstemt. Hier is duidelijk aandacht aan besteed, want het orkest speelt zo mooi in dienst van de band.

A Symphonic Journey To Remember is een liveregistratie van Visions Of Atlantis die de band in topvorm weergeeft. Deze Oostenrijkers maken met deze release de show van Bang Your Head één die in het collectieve geheugen van de fan gegrift zal worden.

Visions Of Atlantis - A Symphonic Journey To Remember

Tracklist A Symphonic Journey To Remember

1. Intro