John Coffey – Four

Leestijd: 3 minuten

De stilte was oorverdovend, evenals het applaus wat klonk toen destijds de laatste show werd gespeeld. Die stilte was ook perfect om aan de slag te gaan met het vervolg, een vervolg dat menig liefhebber niet had zien aankomen. De aankondiging van het vervolg, inclusief ‘Steam Waltz’, sloeg harder in dan welke bom dan ook. Four is dan ook de plaat van John Coffey die menig weldenkend mens niet meer had durven verwachten.

John Coffey

Eigenlijk begon het verhaal van John Coffey pas echt met Bright Companions. Dat is niet lullig bedoeld naar de eerste line-up, maar Vanity maakte wel minder los. Bright Companions opende ontelbare deuren voor deze Utrechtse band, maar ook hun hyper-energieke liveshows maakte deel uit van hun kleurrijke visitekaartje.

De wereld lag aan hun voeten, maar toch knaagde er iets. John Coffey bracht The Great News uit, maar het echte grote nieuws volgde dus een jaar later, toen de band in 2016 bekend maakte voor een onbepaalde periode te stoppen. Menig muziekliefhebber vermoedde dat ze helemaal niet meer terug zouden komen, maar alleen de band zelf kon daar natuurlijk over oordelen. En zo geschiedde. De comeback is een feit.

Four

De stilte is echter wel echt groots gebruikt. In het verleden heeft John Coffey al gewerkt met imposante mensen achter de knoppen, maar dat heeft men misschien wel overtroffen. Muse, Foo Fighters en The Darkness gingen hen namelijk onder andere voor, want Adrian Bushby is de producer van deze elf tracks die John Coffey uiteindelijk op Four heeft geknald.

De toon wordt direct gezet met ‘Sing And Hope It’s Out Of Tune’. David Achter De Molen heeft duidelijk zijn strot in die jaren niet verkloot, want hij schreeuwt de wereld nog even energiek toe. Zijn vocalen waar het overstuur zijn een kracht is, wordt ook weer door de rest van de band ondersteund, wat voor veel dynamiek en energie op vocaal gebied geldt. Dat het opzwepende, punk- en hardcore-gerelateerde bandgeluid ook weer fel klinkt, doet deze taart alleen maar extra goed smaken. Dat deze opener wordt gevolgd door het toch al knallende ‘Steam Waltz’, maakt het feest alleen maar completer.

Donkere tonen

John Coffey is niet de band die zaken onbesproken laat. Daarvoor hebben de leden te veel van de wereld gezien om zich te verschuilen achter een mooi-weer-poppenkast. Het met donkere piano beginnende ‘The Sunset’ laat zelfs ook muzikaal dat gevoel terugkomen, terwijl tracks als ‘River Runs Dark’, welke niks met Life Of Agony te maken heeft, en ‘If You Want Fear Now Is The Right Time’ ook boekdelen spreken. ‘This Place Is Placeless’ heeft zelfs nog een moment dat men aan Rage Against The Machine kan denken, terwijl die track even zo goed exemplarisch is voor de gedurfde muzikale zetten die John Coffey doet. De gelaagdheid is daarmee een extra troef. In dat kader is ook het Nederlandstalige ‘Naaste’, met een mooie rol voor Broeder Dieleman, ook zo’n moment dat niet gemist mag worden.

John Coffey is met Four meer dan duidelijk terug. Zelden heeft een band zo’n vurige, energieke en gevarieerde comebackplaat weten te maken. Tel daarbij op dat deze release nog beter klinkt met de Vandestreek John Coffey Four Punkrock Neipa en men weet dat deze band niet alleen terug aan het front is, maar ook brutaal de leiding weer heeft toegeëigend.

John Coffey - Four

Tracklist Four

1. Sing and Hope It’s Out of Tune