Jorge Natalin – In Wording

Misschien zegt de naam Jorge Natalin je niks en misschien doet Arno Tijnagel dat ook niet. Toch is nog niet zo lang geleden de tiende plaat van hem, want Jorge Natalin is de artiest die in Arno Tijnagel schuilgaat, uitgekomen. Dat album van Jorge Natalin heeft de naam In Wording met zich meegekregen.

Jorge Natalin

Het is duidelijk dat Arno Tijnagel van muziek maken houdt. Zijn solowerk bestaat inmiddels naast de tien langspelers uit ook nog eens vijf extended plays en een enorme dosis aan singles. Dit komt mede voort uit het feit dat Jorge Natalin een brede invloed op zich in laat werken. Hierdoor kan men bij hem naar de singer/songwriter kant getrokken worden of bijvoorbeeld in de post-rock worden ondergedompeld.

In Wording

In veertien tracks, waarbij veertien en Amsterdam natuurlijk in het verleden al vaker succesvol samen zijn gegaan, presenteert Jorge Natalin zich op deze plaat. Er wordt gestart met een kabbelende, inleidende ‘Proloog’, om daarna echt los te gaan in ‘Als Een Diamantje’ en ‘Walk With Me’. Die laatste laat zelfs de leadpartijen van de gitaar nog tegen elkaar in gaan, alsof men hier beland is in het instrumentale deel van Dire Straits, ergens in de jaren ’80, met een vleugje Pink Floyd en Santana.

De kracht van In Wording is dat Jorge Natalin niet in één moment blijft hangen. De sferen veranderen, de boel wordt opgezweept en in ‘Abdulkarim’ lijkt zelfs Jimi Hendrix qua sound even uit de dood herrezen, om verderop in het nummer juist de stuwende post-rock ook nog uit de kast te toveren. ‘Zandkorreltje’, waarvan de naam misschien voor wat onderschatting kan zorgen, blijkt een hallucinerende trip te zijn waar Jorge Natalin de luisteraar juist helemaal inpakt.

In Wording laat horen dat het creatieve brein van Jorge Natalin nimmer stopt en even zo goed totaal niet in één hokje te vangen is. Dit is een plaat waar men zich aan over moet geven, van moet genieten, bij weg moet dromen of intens de liefde op moet bedrijven.

Jorge Natalin - In Wording

Tracklist In Wording

1.Proloog 01:49