Khemmis – Deceiver

Hunted uit 2016 en Desolation welke twee jaar daarna volgde, hebben de lat hoog gelegd. Die platen eindigden steevast hoog in de jaarlijstjes van uiteenlopende zines. Daarom zijn de verwachtingen voor de vierde langspeler van Khemmis dan ook hooggespannen. Deceiver is die vierde plaat van Khemmis, welke verschijnt via Nuclear Blast.

Khemmis

Momenteel bestaat Khemmis uit drie personen. Drummer Zach Coleman was eerder dit jaar ook druk bezig met de eerste release van Go Ahead And Die, waar hij ook drummer is. De andere twee leden spelen zowel gitaar als dat ze zingen. Deze line-up is ontstaan nadat de bassist er afgelopen jaar uit is gestapt.

Deceiver

Wie naar de tracklist van Deceiver kijkt, zal misschien twijfelen aan de invulling van Khemmis op deze plaat. Zes tracks worden bij de meeste bands toch bestempeld als ene uitgebreide ep. Bij Khemmis ligt dat net wat anders. Het drietal heeft namelijk wel ruim veertig minuten aan muziek in petto voor de muziekliefhebber. ‘Living Pyre’ is met net geen vijf en een halve minuut dan ook de kortste op deze release. Die track laat overigens wel duidelijk horen dat Khemmis meer dan een doom band als zoveel andere is. Hints naar black metal en sludge worden hier niet geschuwd.

Nadat men in opener ‘Avernal Gate’ nog even de akoestische sferen de luisteraar hebben laten bedwelmen, start de doom van Khemmis al snel. De cleane vocalen, die de overhand hebben, zorgen dat de zwaar geladen muziek toch een open karakter hebben. ‘House Of Cadmus’ maakt het middels de diepe growls wel zwaarder. Khemmis lijkt dan ergens tussen Paradise Lost en Black Sabbath te hangen.

Twee tracks op Deceiver duren meer dan acht minuten. ‘Shroud Of Lethe’ en afsluiter ‘The Astral Road’ zijn perfecte bewijzen van waarom het goed is dat Khemmis geen korte tracks maakt. De groep durft in de eerstgenoemde een uitstapje te maken naar mystieke sferen, waar de link naar Opeth gemaakt kan worden. Die tweede mixt melodie, tempowisselingen en energie op een heerlijke wijze.

Het moet gek lopen wilt Deceiver Khemmis niet weer in de jaarlijstjes brengen. Deze plaat overstijgt de doom op een manier waarbij de breed georiënteerde metalhead non-stop op het puntje van zijn of haar stoel zal zitten.

Khemmis - Deceiver - Artwork

Tracklist Deceiver

1. Avernal Gate