Syridas – Awaken

Eigenlijk is het een heel opvallend feitje voor de oplettende zoeker. Als men het internet moet geloven, bestaat de band sinds 2021 en zij de leden toen ook allemaal ingestapt. Wie echter de cd onder ogen komt, komt te weten dat de schijf al in 2020 is opgenomen. Gebeurde dat dan zonder band? Of is het internet toch niet alwetend? Feit is wel dat Syridas Awaken heeft uitegebracht.

Syridas

De Tsjechische band komt uit de oostelijke regio van dat land. Jakub Forst, die de gitaren en vocalen voor zijn rekening neemt, kan ook gekend worden van Kazgaroth. Dat geldt ook voor gitarist Stanislav Waclawik. Die speelt namelijk ook in die band. Live krijgt Syridas dan ook nog ondersteuning van Petr Hykel, wat dan weer de oud-zanger van Kazgaroth is.

Awaken

De eerste langspeler van Syridas telt elf tracks. Daarvan is het openende ‘Fall’ met nog geen minuut de kortste op deze schijf. Dit is echter een intro op de plaat. Daardoor start de muziek pas echt in ‘Fall Into The Depths’. In het totaal duurt de schijf iets meer dan veertig minuten, welke bereikt wordt zonder ergens de grens van de vijf minuten per nummer te passeren.

‘Fall Into The Depths’ en het daarop volgende, bruut startende ‘Internal Madness’ laten horen dat Syridas de death metal duidelijk in de vingers heeft. De combinatie van moordende riffs, bruut hakkende drums en een grunt die tot op het bot gaat, zorgen ervoor dat de beleving van het genre compleet is.

Een andere kracht in de melodieuze death metal van Syridas is het herkenbaar maken van de structuren in de nummers. Op die manier is ‘Creation Of Hate’ een track geworden die nog lang in het hoofd blijft doorzingen en wordt de afwisselingen van vocalen in combinatie met de opzwepende headbanggrooves in ‘Mind’ een bron van energie. Het is nog maar de eerste langspeler van het Tsjechische death metal gezelschap Syridas, maar Awaken is zo’n typische plaat die smaakt naar meer. De schijf is makkelijk op te pakken voor de death metal fanaat en dat zal ongetwijfeld ook rijkelijk gebeuren.

Syridas - Awaken

Syridas online