ElisaDay – Auftakt EP

‘They call me The Wild Rose, but my name was Elisa Day’. Die zin is afkomstig uit misschien wel een van de meest macabere nummer-1-hits. Nick Cave en Kylie Minogue schitterden met deze morbide ballade wekenlang in de hoogste regionen van de hitlijsten, zonder dat een deel van de luisteraars doorhad waar het echt overging. Wie weet is de Russische band wel naar die track vernoemd. Feit is dat ElisaDay met de EP Auftakt is gekomen.

ElisaDay

Het was al in 2013 toen de basis werd gelegd voor deze band. Toch duurde het nog jaren voordat men echt de definitieve sound te pakken had. Daarbij gold ook dat de bandleden alles eraan deden om het zo perfect mogelijk te maken. Nadat de band in een vroeg stadium twee ep’s had uitgebracht, volgden er een viertal singles. Auftakt brengt ElisaDay weer terug naar de ep’s.

Auftakt EP

De symfonische metal van ElisaDay komt op deze ep in vier tracks. Daarvan is opener ‘Hear Me’ veruit de langste van de release. Die track duurt op een paar tellen na tien minuten. Dit nummer wordt echter ook gebruikt om de plaat in te leiden, waardoor ElisaDay de muziek gestaag opbouwt. Daarmee krijgen zowel de vrouwelijke, leidende, en de mannelijke, dienende, vocalen ruimschoots de tijd om zich te introduceren. Dat geldt ook voor de sound van de band. De orkestrale partijen vormen een belangrijke basis voor de sound, welke ook zowel de melodie als het bombast met zich meebrengen.

‘Inner War’ herbergt invloeden van zowel Delain en Epica als Kate Bush. ‘Fire On Ice’ bewijst dat de synthese van metal en klassiek nog steeds verheffend is. Het niveau van gelaagdheid zorgt er namelijk voor dat zowel de liefhebbers van de metal als van klassiek hun plezier kunnen beleven. In de sound gaat het namelijk harmonieus samen. Dat is ook direct het mooie van de ep Auftakt van ElisaDay. Rusland heeft een rijke traditie van klassieke muziek, terwijl in de underground de metalscène ook erg aanwezig is. Die twee komen bij ElisaDay mooi samen.

ElisaDay - Auftakt

ElisaDay online