Le Corbeau – V – C’s Theme

Acht jaar geen plaat en dan drie op één dag. Dat verhaal moge bekend zijn, gezien dat de recensie van de eerste van die drie releases al online staat. Normaal gesproken zou V – C’s Theme de langspeler IV – Spider Bridge opvolgen. Technische gezien doet hij dat ook. Maar als een plaat op dezelfde dag verschijnt, kan men dan hier ook van spreken?

V – C’s Theme komt met acht nummers. Opvallend genoeg is het wel te horen dat het Le Corbeau is, maar is het geen kopie of aanvulling op IV – Spider Bridge. Die plaat waant zich meer in de mysterieuze sferen van de punk en rock. V – C’s Theme klinkt bij vlagen alsof Baroness zich inlaat met de filmmuziek van de befaamde westerns. Het instrumentale ‘Night’s Trees Stand Up’ is daar een goed voorbeeld van. Zonder dat de zang aanwezig is, weet Le Corbeau daar de luisteraar op geheel eigen wijze mee te slepen. Die vocalen durft de band sowieso wel vaker redelijk langdurig buitenspel te zetten. De muzikanten pakken die ruimte gretig aan, zonder dat het een show-off van skills wordt. Integendeel. Het liedje blijft overeind.

In de kleine veertig minuten aan muziek op V – C’s Theme, welke verschijnt via Handmade Records, laat Le Corbeau de luisteraar bijna tot op de huid toe voelen hoe een donkere kroeg in de jaren ’60 gevoeld moet hebben. Overeenkomst met de voorgaande release is dat de vocalen hier en daar ook aan The Doors doen denken. In ‘Winged Out And Longhaired’. Overigens is die versnelling aan het eind van dat nummer ook een heerlijke verrassing.

V – C’s Theme is de langspeler van Le Corbeau waar de film nog bij mist. Van het begin tot het eind zouden deze Noren een film kunnen ondersteunen. Anderzijds is het maar goed dat er geen film bij zit, want die zou met deze kwaliteit aan muziek weinig aandacht meer krijgen.