Leeched – To Dull The Blades of Your Abuse

De uit het Verenigd Koninkrijk afkomstige Leeched geldt niet als een band voor het grote publiek. Dan had deze band wel ingezet op een ander genre. Leeched bevindt zich namelijk in de hoek waar alleen het extreme in de metal goed genoeg is. Via Prosthetic Records komt dit drietal met To Dull The Blades Of Your Abuse.

De ongepolijste mix van snoeiharde drums, overstuurde screams en zowel zware als frivole gitaren bouwen een muur die niet zomaar omver te werpen noch te beklimmen is. Je kunt er tegenaan beuken wat je wilt, want het nodigt uit om de beuk erin te gooien, maar omvallen doet het bouwwerk niet. ‘I, Flatline’ klinkt alsof The Dillinger Escape Plan zich heeft gericht op de moderne extreme metal, met daarbij invloeden van de crust en de noise. ‘Now It Ends’ komt op een tempo dat de langzame slagen binnenkomen als mokerslagen. De heftige sfeer die Leeched schept en meedogenloos naar alles en iedereen.

De tien nummers op To Dull The Blades Of Your Abuse staan voor het feit dat men mag doen wat men wilt doen om de energie kwijt te raken. De weerzinwekkende riffs worden in hoog tempo richting de luisteraar geslingerd. De flinke lading distortion eromheen zorgt ervoor dat ‘Earth And Ash’ op de zintuigen inspeelt alsof men stoïcijns op een rauwe T-Bone steak zit te kauwen. Niet voor mietjes dus.

Het is raar, maar soms komt de neiging naar boven om met het hoofd talloze malen op tafel te slaan, puur uit genot. Wie daar van kan genieten, zal precies de energie van Leeched op To Dull The Blades Of Your Abuse begrijpen.

Ralf W.