Lionheart – Valley Of Death

De Amerikaanse hardcore band Lionheart wordt regelmatig vergeleken met Hatebreed. Hun krachtige hardcore bevat dan ook invloeden van de metal en bruist eveneens van de energie. Het afgelopen decennia is echter gebleken dat Lionheart niet de band meer is die vergeleken moet worden met bestaande bands, maar dat het een band is waar de nieuwkomers zich juist mee willen vergelijken. Via Arising Empire komt Lionheart met Valley Of Death.

Misschien begint de plaat wat vreemd. In ‘Valley Of Death’ doen de eerste tonen vermoeden dat men in een rap-circus gestapt is. In de loop van dit korte nummer blijkt echter dat de hardcore toch koning is. Toch kan worden gesteld dat de echte muziek pas start in ‘Burn’. Daar knalt Lionheart vanaf de eerste tellen de hardcore door de speakers. Door de kenmerkende backings en de nodige groove schopt Lionheart ook nog een overdosis aan energie naar de luisteraar toe. ‘For The Record’ is daar ook een goed voorbeeld van.

Als er een punt van kritiek op deze plaat gevonden kan worden, dan is het toch wel de speelduur. De tien nummers op Valley Of Death duren samen nog geen vijfentwintig minuten. Er zijn bands die EP’s maken die zelfs langer duren. Het is wel inherent aan het genre, geen nummer passeert namelijk de grens van de drie minuten. Een paar extra nummers van deze kwaliteit waren niet erg geweest.

In twee nummers op Valley Of Death doet Lionheart het niet alleen. ‘Rock Bottom’ wordt samen met Jesse Barnett gespeeld. De frontman van Stick To Your Guns brult een heerlijke noot mee, wat het tussenstuk extra glans geeft. In ‘Before I Wake’ komt Mr. Jet Black meezingen. Zijn aan rap doen denkende vocalen geven het idee dat Public Enemy de hardcore in is gegaan. Een leuke wending in het circus van spierballen. Eigenlijk krijgt men in ‘Dragging Heaven’ ook nog bezoek, maar dat is op een andere manier. Tom Petty zal echt niet zelf meer zijn langs geweest om ‘Free Fallin” in te zingen.

Valley Of Death mag dan wel kort van aard zijn, het is wel een plaat waarop Lionheart laat horen waarom zij de laatste jaren zoveel tongen heeft losgemaakt. Knallende hardcore waarbij de liefhebbers van een goede moshpit los op kunnen gaan. Precies waar men Lionheart van kent.