Lock Up – The Dregs Of Hades

De tijden voor Lock Up zijn roerig geweest. Dan wordt er nog even niet gekeken naar de tijd dat ze ook echt locked up waren door corona-gerelateerde zaken. Drummer Nick Barker verliet de band, maar in Adam Jarvis werd een aansprekende vervanger gevonden. Toch bleek er nog meer gewijzigd te zijn voorafgaand aan dat Lock Up met The Dregs Of Hades kwam.

Lock Up

De band is natuurlijk opgericht door Napalm Death-icoon Shane Embury. De man die muzikaal niet stil kan zitten, heeft inmiddels een oud-bekende terug in de band. Tomas Lindberg. Ja, Tomas Lindberg van At The Gates. In het verleden heeft hij al een tal van jaren in Lock Up gezeten, maar nu was de tijd rijp op terug te keren. Dat is niet gebeurd omdat Kevin Sharpe de band heeft verlaten. Lock Up gaat namelijk door met twee vocalisten.

The Dregs Of Hades

Op de plaat, die via Listenable Records verschijnt, staan veertien tracks. De openingstrack mag dan nog wel een intro zijn, maar de ruim vijfendertig minuten daarna maken duidelijk dat Lock Up niet gekomen is om het rustig aan te doen. De stijl, die ergens tussen de grindcore en de death metal hangt, is nog immer uptempo en furieus. Doordat Lindberg en Sharpe elkaar nu bestrijden, krijgt de muziek nog meer energie. ‘Hell Will Plague The Ruins’ maakt dat gelijk duidelijk.

De scherpte waarmee Lindberg middels zijn vocalen de oren van de luisteraar bombardeert, is de scherpte waarmee hij ook furore bij At The Gates maakt. Dat de basis nu allemaal wat feller en deels ook rauwer is, lijkt niet uit te maken. ‘The Dregs Of Hades’ bewijst ook dat Jarvis op de drums een geniale opvolger is voor Nick Barker. Het drumbeest van Misery Index weet snelheid, woede en techniek goed samen te brengen op een manier dat het ook nog perfect in dienst is van het geheel.

De dagen worden donkerder en korter en dan komt Lock Up dat met The Dregs Of Hades het vuurtje flink opstookt. Iedereen die van het echt harde werk houdt, krijgt het hier wel warm van.

Lock Up - The Dregs Of HAdes

Tracklist The Dregs Of Hades