M.I.God – Specters On Parade

Een tracklist, inclusief een bonusnummer, van maar liefst eenentwintig tracks, dat is wat het Duitse M.I.God voor de luisteraar in petto heeft op zijn nieuwe langspeler. Dat klinkt als een hele kluif. Hoe dat klinkt, valt te horen op het via Fastball Music verschenen Specters On Parade.

Als de tracklist op de achterkant van de digipack goed onder de loep wordt genomen, valt het op dat de nummers op twee manieren genoteerd zijn: of klein of groot en dik gedrukt. De waarheid is dat alleen de dikgedrukte tracks echte nummers zijn en dat de klein genoteerde tracks gelden als bruggetjes of interludes. Op die manier start de plaat met ‘Vertigo’, welke direct de eerste van de tien klein genoteerde tracks is. Het echte begin zit hem dus in ‘The Solitary Ghost’. Dan blijkt dat M.I.God zijn sound goed op orde heeft. De toegankelijke metal heeft sporen van zowel bands als Alter Brigde als de industrial. Dat wilt zeggen dat alles goed in elkaar steekt, strak is, maar ook de nodige melodieuze momenten kent.

‘Titans Of The Void’ start als een samenvoeging van Machine Head met Fear Factory, totdat de vocalen hun intrede doen. Waar de intro de metal in M.I.God onderstreept, nemen de vocalen juist de flirt met de rock voor hun rekening. De solo laveert van de rock naar een vurige Nightwish-achtig hoogstandje.

Twee zaken mogen niet onderbelicht raken. Ten eerste is dat het bonusnummer. M.I.God vertolkt de inzending voor het Eurovision Songfestival van Noorwegen in 2013 in ‘I Feed You My Love’ op een indrukwekkende wijze. Margaret Berger zelf zal jaloers zijn. Ten tweede, en dat is misschien wel het belangrijkste van deze hele plaat, Specters On Parade is opgedragen aan bassist van de band die in 2017 is overleden tijdens de opnames van deze plaat. Alleen daarom verdient deze schijf al alle lof.

Misschien hadden de klein genoemde tracks niet per sé gehoeven, maar al met al is Specters On Parade een plaat geworden waar M.I.God trots op mag zijn. Hun rockende metal zal hun overleden bassist ongetwijfeld trots maken.