Skylake – In Orbit

De formule bestaat uit twee maal twee broers en een dame die naast zingen ook de harp bespeeld. Het resultaat? Skylake. Deze band uit het centrum van het land heeft live al indruk weten te maken. Nu is het tijd voor hun eerste langspeler. Via Freia Music heeft Skylake In Orbit in petto voor de muziekliefhebber.

Live speelt Skylake nog wel eens covers van onder andere Ayreon. Dat komt ook terug in hun eigen muziek. Daarbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat in Skylake de vocalen zijn voor Suzan van den Engel en niet voor een heel scala aan gastvocalisten. De hoge, cleane vocalen lijken in eerste instantie niet helemaal te passen, maar hoe vaker de tracks worden beluisterd, hoe beter de puzzelstukjes vallen. In dat kader kan ook beter gestart worden met het luisteren van ‘Haste’ in plaats van opener ‘The Storm’. Die track is overigens op zijn beurt weer wel een mooi visitekaartje voor hetgeen waar Skylake voor staat: progressieve rock met gewaagde randjes, opvallende ritmes en geniale riffs en fills.

Het mooie van In Orbit is dat de band, ondanks dat bijvoorbeeld het drumwerk soms wel iets meer uitgesproken in de mix had mogen liggen, zijn vele gezichten laat zien. Een sterk moment daarin is het vinden in ‘Smooth Skin/War Within’. Hier komt de rust en de harp goed naar voren, maar weet Skylake naar het eind toe ook de fans van hun meer heftige kant te plezieren. Het is daar wel jammer dat dit minder krachtig in de mix overkomt. Waarschijnlijk imponeert Skylake hier live nog meer mee. De meerstemmigheid in ‘Vicious’ is dan weer iets dat wel sterk over komt.

De zeven nummers op In Orbit laten horen dat Skylake vol talent zit. De band durft het aan om zaken niet direct aan te pakken zoals zoveel andere bands al hebben gedaan. Dit zorgt er wel voor dat Skylake genoeg momenten heeft op In Orbit waarmee ze de luisteraar op een aangename manier verrast.