Fenrir – Legends Of The Grail

Sommige bands stellen het geduld van de fans aardig op de proef. De Franse band Fenrir is daar een goed voorbeeld van. In 2012 kwam de band met zijn eerste langspeler. Echoes Of The Wolf smaakte goed, maar een langspeler zat er voor lange tijd niet in. Daarom is de opvolger van die schijf pas onlangs, geheel in eigen beheer ditmaal, verschenen. Legends Of The Grail verwelkomt tevens nieuwe gitaristen ten opzichte van zijn voorganger.

De plaat vertelt in twaalf tracks het verhaal van King Arthur en de ridders van de Ronde Tafel. Dat past ook goed bij de stijl van Fenrir. De metalband laat zich veelvuldig in met elementen uit de folk, waarbij ook de fluwelen stem van Elsa Thouvenot, die ook de viool speelt, opvalt. Dit alles zorgt ervoor dat de metal toegankelijk is. Ondanks de stevige partijen op de drums en gitaar, zorgen de vocalen, de viool en op zijn tijd de akoestische gitaar voor een open karakter. ‘A Red Sun Rises’ geeft dat goed weer.

De twaalf tracks op Legends Of The Grail duren samen iets meer dan drie kwartier. Opener ‘A Legend Begins’ is slechts een introducerend spel welke het folk-achtige karakter direct met zich meebrengt. ‘Camelot’ geeft goed weer dat folk metal ook pakkend kan zijn. De melodieën die juist niet op de gitaar worden gespeeld, geven een mooi, Middeleeuws karakter mee aan de muziek. ‘The Son Of Pendragon’ onderstreept de metal in Fenrir nog even duidelijk, waar instrumentale ‘Brocéliande’ juist het rustige, akoestische karakter naar voren haalt. Bij die laatste track waant men zich eerder in Ierland dan in Frankrijk, terwijl de break zelfs flirt met de black metal.

De folk metal is een genre waarin gewezen uitersten goed samen gaan. Dat laat Fenrir op hun tweede langspeler ook horen. Legends Of The Grail gaat niet alleen terug naar de legendarische verhalen, het gaat ook terug naar de essentie van muziek: plezier!