Majestica – A Christmas Carol

Wat is het toch met bands die tegen het eind van het jaar met een door Kerst geïnspireerde plaat komen? Oké, logisch dat het dán is, want een kerstplaat in, pakweg, mei is heel raar. Maar toch. De kersthits op de radio blijven toch hetzelfde? Toch waagt ook de Zweedse band Majestica op dit gladde ijs. Via Nuclear Blast komt Majestica met A Christmas Carol.

Majestica

Er zijn nu waarschijnlijk ook mensen die om een andere reden hun wenkbrauwen laten fronzen. Majestica? Ja, dat is die nieuwe band van Sabaton-gitarist Tommy Johansson, die ook nog gekend kan worden van Memories Of Old. Afgelopen jaar verscheen de debuutplaat van Majestica. Above The Sky liet horen dat het de power metal is welke bij Majestica de klok slaat.

A Christmas Carol

Direct wordt duidelijk dat dit geen geintje is. Waar ‘A Christmas Carol’ nog een intro is waarin bekende kersttunes in een haast filmische setting naar voren komen, start de muziek echt in ‘A Christmas Story’. In het totaal voert Majestica de luisteraar middels negen nummers langs het kerstverhaal van Charles Dickens.

Om direct alvast even de situatie te schetsen: de ondergetekende heeft niet veel met Kerst en al helemaal niet met die muziek. Hooguit de kersthit van wijlen John Lennon kan nog gepruimd worden, maar misschien is dat ook eerder omdat het John Lennon is en niet vanwege het kerstgehalte. De tegenzin zit er dan ook in bij het aanzetten van plaat.

‘A Christmas Story’ zorgt ervoor dat de beelden van Home Alone van het netvlies verdwijnen, want hier klinkt Majestica groots. Samen met de gastzangers van Veonity en Hot Beef Injection weet men een groots muzikaal en vocaal spel op te tuigen. Die eerste band levert overigens inmiddels ook de drummer van Majestica. Wie dit nummer en bijvoorbeeld ‘Ghost Of Marley’ hoort, zal een bijzondere samensmelting van Helloween, Queen en The Darkness horen. Plus kerstklokken. En, eerlijk is eerlijk, het steekt goed in elkaar en is behoorlijk pakkend. Het laatst genoemde nummer laat bovendien ook horen dat niet alleen de gitaarpartijen van puik niveau zijn, de baslijnen doen daar niet voor onder.

De ommekeer

‘Ghost Of Christmas Past’, waar ook ‘Jingle Bells’ in zit, mag dan in de opening nog even doen denken dat Justin Hawkins van The Darkness zich nu echt met een metalband in heeft gelaten, al snel is duidelijk dat er met deze power metal niet te spotten valt. Dat blijkt Majestica verrast genoeg tot het eind van deze plaat vol te houden. Doordat men ook de meer symfonische stukken de ruimte geeft en afsluit met een ode aan de kersttunes, kan wel worden gesteld dat de plaat echt af is. ‘The Joy Of Christmas’ is opbouwend misschien wel het beste van de plaat.

Waar er eerst tenenkrommend op de bank werd plaatsgenomen voordat deze plaat op werd gezet, moet bekennen dat A Christmas Carol van Majestica voor een ommekeer heeft gezorgd. Nee, de ondergetekende zit nog steeds niet te wachten open Kerstmis en haar muziek. Het is wel zo dat kerstmuziek blijkbaar ook kan vlammen. In dat opzicht kan worden gesteld dat Majestica zelfs de verstokte metalhead op deze manier van Kerst laat genieten. Oh, en wat was er ook alweer met het verhaal in het boek?

Majestica - A Christmas Carol

Tracklist A Christmas Carol

1. A Christmas Carol