Memories Of Old – The Zeramin King

Het is een genre waar men van houdt of niet: powermetal. Feit is wel dat de interessante bands binnen dit genre de zaken altijd van top tot teen goed hebben verzorgd. Daarom is het een hele kluif om de spotlight binnen dit genre naar zich toe te trekken. Memories Of Old doet daar met het via Limb Music te verschijnen The Zeramin Game een gooi naar.

Memories Of Old

Natuurlijk komen vele aansprekende bands binnen de powermetal uit Scandinavië, Italië en Duitsland, om de Verenigde Staten ook niet te vergeten. Memories Of Old komt echter van het Britse eiland. Opgericht in 2017 hebben deze vijf heren drie singles de wereld ingeslingerd alvorens men nu met de debuutplaat komt.

The Zeramin Game

Waar menig plaat tegenwoordig met een intro begint, begint Memories Of Old op The Zeramin Game er met twee. ‘In Exordium’ is een intro in grotesk gesproken woord, terwijl ‘Ouverture’ een frivole inleiding is op wat men muzikaal kan verwachten van deze band. De vocalen komen dan daarom pas bij de derde track, ‘The Land Of Xia’, in het spel voor. Die vocalen zijn deels typisch voor het genre, als ook vertellend. Dat komt in het opzwepende ‘Zera’s Shadow’ duidelijk naar voren.

Op de standaardversie van The Zeramin Game heeft Memories Of Old twaalf tracks voor de luisteraar in petto. Die worden afgesloten middels ‘Finale’, waarmee de plaat ook echt rond is. Daarvoor staat echter het magnum opus van deze schijf. ‘The Zeramin Game’. Hier start men op een manier waarbij de powermetal op een voetstuk wordt geplaatst. Zowel opzwepende drums en melodieuze gitaarriffs als zeer goed geplaatste toetspartijen maken deel uit het van sterke spel van deze Britten. Daarbij durft de band het ook aan om de vocalen pas laat hun intrede te laten doen. Daar tegenover staat dat de band in dit machtige epos ook de rust terug durft te laten keren, zonder dat men de aandacht weet te verliezen. Dan laat men zien dat het talent overvloedig is.

The Zeramin Game is een plaat die de gevestigde orde niet direct van zijn troon zal duwen, maar wel één die laat horen dat er meer is. Deze jonge honden van Memories Of Old hebben het prima voor elkaar. The Zeramin Game zet Memories Of Old direct sterk op de kaart.

Memories Of Old - The Zeramin King

Tracklist The Zeramin King

1. In Exordium 0:40