Meshuggah – Immutable

Er was nog net geen wereldwijde zucht te horen toen Meshuggah ineens aankondigde dat de langverwachte opvolger van het majestueuze The Violent Sleep Or Reason eraan zat te komen. Zes jaar wachten is lang. Nu is het een feit. Immutable is de nieuwe plaat van Meshuggah en verschijnt via Atomic Fire Records.

Meshuggah

Sinds eind jaren ’80 timmert Meshuggah aan de weg en al snel bleek dat dit geen band als andere was. De kolos uit Zweden is in staat om met zware, meedogenloze ritmes alles murw te beuken en met hypnotiserende melodieën ondertussen de luisteraar ook nog het gevoel geven dat die extreme zwaarte gewoon dragelijk is. Ondanks dat de liedjes verre van simpel te verteren zijn, gelden ze als een voorbeeld voor velen.

Immutable

Die nieuwe plaat is niet zomaar een vluggetjes. Meshuggah presenteert in een kleine zeventig minuten dertien nieuwe tracks. De meeste tracks duren tussen de vier en zes minuten, maar men moet ook rekening houden met het monster ‘They Move Below’. Overigens is dat wel een gemuilkorfd monster, want vocalen heeft Meshuggah daar niet. Echter, deze track is misschien wel het magnum opus van deze plaat. Het subtiele gitaarspel zorgt voor een mooi rustiek begin. Wie de band kent, weet dat het weer zomaar kan omslaan, wat ook hier gebeurt. Donderslagen bij heldere hemel die het schouwspel ineens naar een donker toneel brengen. De luisteraar kan alleen maar geboeid gekluisterd zitten aan die speakers. Overigens zijn ook ‘Black Cathedral’ en afsluiter ‘Past Tense’ instrumentaal.

Ondanks dat Meshuggah op fenomenale wijze instrumentaal te werk gaat op Immutable, geldt niet dat de tracks met vocalen direct minder zijn. Die zijn anders, maar samen maken zij Immutable. Opener ‘Broken Cog’ onderstreept dat Meshuggah de meester is van de zware complexe riffs. Fredrik Thordendal weet met zijn stem de boel bij vlagen zelfs te bedwelmen. Tussen al het lage geweld is dat een mooi contrast.

Complexiteit als kracht

Even een focuspunt: het drumwerk van Tomas Haake. Waarschijnlijk hadden Britten alleen al om die skills hem allang betiteld als Sir Tomas Haake. ‘Light The Shortening Fuse’, welke ook als single uit is gekomen, laat dat goed horen. Deze man laat complexe ritmes klinken alsof het peanuts is van achter die drumkit. Echter, met dat fenomenale drumwerk legt hij wel een absurd sterke basis voor de rest van de band.

Oh, voor wie zich nu afvraagt waarom er nergens referenties worden gemaakt richting andere bands. Meshuggah is de basis. Zij hebben het pad der extreme complexiteit vereffend. Zij zijn het archetype. Immutable is een nieuwe kolos die het wachten op die nieuwe release van Meshuggah meer dan waard maakt.

Meshuggah - Immutable

TRACKLIST IMMUTABLE

01. Broken Cog