CIRCLE OF FRIENDS – THE GARDEN

FRIENDS FOREVER

Bruce Mee is een fenomeen in het journaille van de stevige rockmuziek. In 1988 startte hij met een aantal vrienden het (AOR) Boulevard – tijdschrift en hij groeide later uit tot een promotor van de melodieuze rockbands uit Europa en de VS. Circle of Friends is zijn ‘nagedachtenis’, een ode aan zijn overleden moeder. The Garden is gevuld met ‘melodic rock ‘, gespeeld en gezongen door zijn vrienden, Escape Music brengt de schijf uit.

VAN JOURNALIST NAAR LABEL-EIGENAAR

Na zijn start als muziekjournalist wilde Bruce meer. Samen met Mark Ashton, zijn collega-schrijver, richtte hij in 1992 het label Now & Then op. Dit label werd de springplank voor vele AOR-acts, die in het tijdperk van de grungemuziek toch plaatwerk wilden uitbrengen. Ook vele ‘forgotten gems van het genre’ zagen het licht dankzij dit label. Bovendien veranderden bands als Cannata, Royal Hunt, Jeff Paris, House of Lords, Ten, James Christian, Mark Free en Crown of Thorns hun perspectief naar ‘doorstarten’. Now & Then bracht zo’n 100 platen uit.

FESTIVALS

Het label stopte in 2003, maar Bruce had al andere plannen. Hij startte in 2000 een nieuw tijdschrift ‘Fireworks’. Sinds dat jaar is dit het meest gekochte Engelstalige tijdschrift, dat zich specialiseert in classic rock, melodic rock, AOR en prog-rock. Sinds 2005 organiseert hij samen met Kieran Dargan (ook editor in chief van Fireworks) het jaarlijkse Firefest-rockfestival. Met Kieran is Bruce ook partner in Rocktopia Records, het label van acts als In Faith, Ten en Boulevard. Beslist een druk baasje, deze Bruce.

Circle of Friends – The Garden

THE GARDEN

Na het overlijden van zijn moeder besloot hij een album ter nagedachtenis aan haar uit te brengen. Hij benaderde de muzikale vrienden en vriendinnen uit zijn ‘list of friends’ en deze muzikanten hoor je op ‘The Garden’. De plaat telt een viertal covers en negen tracks, die gecomponeerd zijn door Mikael Rosengren (van het Zweedse Heartwind) en Jamie Kyle. Fredrik Folkare verzorgde de mix en Khalik Turk van Escape Music nam de productietaken op zich.

CIRCLE OF FRIENDS

Het is niet verrassend dat de ‘Circle of Friends ‘ – plaat de vibe heeft van de acts uit het referentiekader van Bruce. De plaat kent melodieuze rockers met (zeer) herkenbare refreinen, gaaf gitaarwerk (Joel Hoekstra en Tommy Denander) en een vette ritmesectie (Wayne Banks (Saxon) en Josh Devine(Levara)). En dan de vocalen; met een gastenlijst van o.m. Jamie Kyle (heerlijk om haar stem weer te horen) , Robin Beck, Karen Fell, Doro Pesch, Darby Mills (Headpins!), Jeff Scott Soto, Kevin Chalfant, Gary Hughes (Ten) en James Christian, wat kan er fout gaan? De covers op de plaat (o.m. ABBA, Bruce Mee is fan hiervan, BOC en Fierce Heart) zijn smaakvol. Een passende tribute, voor de liefhebber van ‘female voices in rock’ een fijne aanwinst!

TRACKLIST ‘THE GARDEN’

01 – Little Piece Of Heaven (With Doro)
02 – Take My Love To Heart (With Jaime Kyle)