Moment Of Truth – No Blind Eyes

Moment Of Truth gold in de jaren ’90 als één band de bands uit de NYHC scène. De band knalde er graag met gestrekt been in, even pakkend als men van het genre mag verwachten. Inmiddels zijn de leden weer samen en is er nieuwe muziek. No Blind Eyes, welke uit komt via WTF Records, geldt als een release met zowel werk wat in deze tijd als in een ver verleden is geschreven.

Op No Blind Eyes heeft Moment Of Truth acht tracks voor de liefhebber van hardcore in petto. Vier daarvan zijn redelijk recent geschreven en drie komen uit het begin van de jaren ’90. Eén track is niet van eigen hand. Daarover later meer. De acht tracks duren samen zo’n vijfentwintig minuten. Bij elke ander genre zou men kunnen klagen over de speelduur van de release, maar niet bij hardcore.

Opener ‘Inside Job’ is nog even inkomen. Het tempo moet nog wat gezocht worden, al zijn de hints naar de welbekende hardcore wel al te horen. ‘Knuckle Up’, waarin Sal Lococo van Sworn Enemy mee komt brullen, heeft het heilige vuur wel volledig, evenals ‘No More Pain’. Dan is ook goed te horen dat de hardcore van Moment Of Truth de melodie ook ook nog sterk in zich heeft. Liefhebbers van onder andere Terror zullen het daarom als erg aangenaam ervaren.

De sound van Moment Of Truth is goed verzorgd. De hardcore vlamt daardoor nog meer. ‘Soulles Life’, welke met vier minuten en éénentwintig secondes de langste track is van deze release, onderstreept dat goed. De rol van de bas, en de sound daarvan vooral, is hier duidelijk. De rauwe vocalen doen dan de rest.

Zoals eerder aangehaald, is er één track op deze plaat die niet van de hand is van Moment Of Truth. De afsluiter van No Blind Eyes is namelijk ‘Sick People’. Die track is in een ruime anderhalve minuut een ode aan Breakdown, want daar is het een cover van. Hierbij geldt de regel van de Spaanse peper: de korter de heter.

Moment Of Truth heeft voor iedereen die ook maar iets met hardcore heeft een mooie release in petto. No Blind Eyes is vijfentwintig minuten NYHC zoals men mag verwachten. Misschien is de opmaat even wat langer dan verwacht, maar dan heb je ook wat.