Motorpsycho – Kingdom Of Oblivion

Wie psychedelische rock van na 1990 zegt, komt al gauw uit het bij uit Noorwegen afkomstige Motorpsycho. Dit drietal zit nimmer stil. Daarom heeft men nu ook al de opvolger van het in 2020 uitgekomen The All Is One daar. Via Stickman Records komen de rockers van Motorpsycho met Kingdom Of Oblivion.

Motorpsycho

Het verhaal van Motorpsycho begint aan het eind van de jaren ’80 van de vorige eeuw. Gevoed door heavy metal en nieuwsgierig naar andere stijlen werd al snel duidelijk dat Bent Sæther en Hans Magnus Ryan een sterke hang naar de psychedelische rock hadden. Drummers kwamen en gingen, maar dit duo bleef voort gaan.

Motorpsycho heeft inmiddels in haar carrière slechts een paar jaar gehad sinds Lobotomizer waarin geen plaat is uitgekomen. Die debuutplaat stamt uit 1991. Alleen tussen 2002 en 2006 bleef het even echt stil. Als er een jaar geen album verscheen, maakte Motorpsycho dat ook nog wel eens goed met twee albums in het jaar daarna. Zo komt het dat Motorpsycho richting de vijfentwintigste studioplaat gaat. Zou die volgend jaar komen of later dit jaar?

Kingdom Of Oblivion

Deels komt deze release al zo snel omdat een deel van de tracks al opgenomen zijn in Frankrijk toen Motorpsycho aan The All Is One werkte. Daarna is men in Trondheim doorgegaan en zodoende presenteren de Noren nu wederom twaalf tracks. De langste daarvan is ‘The Transmutation Of Cosmoctopus Lurker’. Dat nummer duurt bijna elf minuten. Daarnaast zijn er nog drie tracks te vinden die ruim over de grens van de zeven minuten gaan.

De psychedelische rock van Motorpsycho laat zich als vanouds kenmerken door een prima groove waarbij de gitaar voor veel schwung zorgt. ‘The United Debased’ bewijst dat de subtiele rol van de toetsen de psychedelische lading alleen maar voedt. Dat negen minuten durend nummer laat ook goed horen wat de kracht van het spelen met tempo’s is. Hierdoor blijft de luisteraar gekluisterd aan de speakers.

Dat is overigens iets dat Motorpsycho laat gelden voor Kingdom Of Oblivion in zijn geheel. De plaat bevat veel verschillende dimensies van de rock, waardoor de schijf nergens saai wordt. ‘The Watcher’, waarbij ook The Crimson Eye mee komt doen, heeft haast een déjà vu naar Pink Floyd. Daartegenover staat dat opener ‘The Waning’ in twee delen juist ook banden met Black Sabbath lijkt aan te halen.

Motorpsycho laat met Kingdom Of Oblivion horen dat zij in staat zijn de Bob Dylan van de psychedelische rock te worden. De band blijft creatief genoeg om jaar in jaar uit de rockliefhebber te boeien. Het imposante oeuvre is wederom op een sterke wijze verrijkt.

Motorpsycho - Kingdom Of Oblivion

Motorpsycho online

Stickman Records