Mystic Circle – Mystic Circle

Ikzelf ben ondertussen (net) de 40 gepasseerd. Toen ik een jaar of twaalf was kwam ik in contact met deathmetal en toen ik een jaar of 14 a 15 was, begon de blackmetal langzamerhand mijn interesse over te nemen. U kunt als lezer derhalve ook nagaan met welke blackmetalbands ik ben opgegroeid en welke blackmetalband ik in mijn jonge jaren heb zien ontstaan. Het Duitse Mystic Circle is zo’n band die ik voor het eerst tegenkwam in een catalogus van Displeased Records.

Morgenröte was de titel van het album en ik weet me nog te herinneren dat de review in Aardschok er nu niet bepaald een was om naar huis te schrijven. Ook in een internationaal blad wat ik destijds las (ik ben de naam vergeten, sorry), waarin altijd uitgebreide interviews en foto’s stonden, liep ik niet warm van hetgeen ik van Mystic Circle zag en las. Dat veranderde ook niet toen ik voor het eerst de muziek hoorde op enkele samplers en verzamelcd’s die destijds her en der opdoken.

Bekend en onbekend

En dat maakt dat Mystic Circle voor mij altijd een bekende naam is geweest, maar tegelijkertijd een onbekende band. Om eerlijk te zijn had ik ook geen idee dat men in de periode tussen 1996 en 2006 (want toen ging de band on-hold) maar liefst zeven platen heeft uitgebracht. Nóg opvallender was het om te lezen dat Graf von Beelzebub blijkbaar weer contact heeft gehad met zijn vriend – A. Blackwar (aka Aaarrrgon)- en hebben besloten om na 16 jaar radiostilte weer met een nieuw album op de proppen te komen! De titel? Heel makkelijk; Mystic Circle! En niemand minder dan Atomic Fire Records heeft het duo onder haar hoede genomen! Als dat geen feest wordt…

De muziek

Ondanks mijn scepsis moet ik eerlijk bekennen dat dit nieuwe album een prima blackmetalplaat is geworden. De band knalt met ‘Belial is my Name’ direct lekker uit de startblokken. Afgezien van het dunne keyboardlijntje dat af en toe opduikt, is dit gewoon een knetter harde, vuige blackmetaltrack die mij als luisteraar terugneemt naar de jaren negentig van de vorige eeuw. De wollige productie van vroeger, de vrouwelijke vocalen, irritante keyboardlintje en het vampieren-imago zijn gelukkig vaarwel gezegd. Niks geen Cradle of Filth, Heacate Enthroned of dat soort invloeden meer, maar Enthroned, Dark Funeral, Naglfar en dat soort bands hebben qua inspiratie de overhand genomen. In dit geval dus een goede zet. Ook ‘Seven Headed Dragon’ is een furieuze track die de lijn van de voorganger prima weet voort te zetten. ‘Hell Demons Rising’ is vervolgens weer wat meer slepend van karakter en brengt een melodieus Zweeds randje met zich mee.

Met ‘Letters From the Devil’ grijpt men toch weer even terug naar het vampieren verleden. Een Cradle of Filth-achtige track is het resultaat en staat in ‘schril’ contrast met de razernij van de eerste twee tracks.

Dissection, Dark Funeral en Possessed

We vervolgen onze luisterbeurt met ‘The Arrival of Baphomet’. Een meer uptempo georiënteerd stuk dat iets wegheeft van de stijl van Dissections Reinkaos album. Ook dit is verder een prima nummer, alleen begin ik wel het idee te krijgen dat ik telkens naar wat meer van hetzelfde aan luisteren ben. Dat geldt ook voor Curse of the Wolf Demon. De band neemt weer wat gas terug om met een slepende track het verhaal over een wolf demon te vertellen… spannend… Nou dat valt wel mee, net als de track zelf, die mij enkel richting het einde weet te boeien als de band kort maar krachtig nog even in razernij uitbarst.

De rauwe, snelle speelstijl is iets waar Mystic Circle zich wat mij betreft de hele plaat op had mogen richten. Gelukkig dat men afsluit met Satanic Mistress . Dit is namelijk een geweldig kil en snel nummer dat kwalitatief net zo goed is als het nieuwe werk van Dark Funeral.

De cover van Possessed’s Death Metal is daarom een leuke toevoeging maar had wat mij betreft niet per se op dit album hoeven te staan, aangezien Satanic Mistress op zichzelf al een waardige afsluiter is. Conslusie: Mystic Circle is nostalgie, die ik pas met dit album ben gaan waarderen. Gewoon een puike plaat.

Mystic Circle - Mystic Circle

Tracklist Mystic Circle

1. Belial Is My Name 4:43