Pensées Nocturnes – Grand Guignol Orchestra

Wie een clown ziet, gaat direct al met van allerlei jeugdige herinneringen relaties leggen. De clown die centraal staat op Grand Guignol Orchestra van het Franse Pensees Nocturnes zal in dat kader snel gelinkt worden aan de film IT. Dat er iets niet pluis is, is al duidelijk. Grand Guignol Orchestra komt uit via Les Acteurs de l’Ombre Productions.
Voordat de kermis daadwerkelijk wordt betreden, zal men eerst een blik werpen op de gehele entourage. Pensees Nocturnes staat voor een kleurrijk geheel, waar de sferen van de klassieke kermis, folk en de black metal samen komen. Die laatste is goed om te beseffen. De basis van deze extreme muziek is black metal. ‘Poil De Lune’ is daar een goed voorbeeld van. De ijzige en meedogenloze van de black metal wordt middels groteske elementen samengevoegd met alles wat men uit films over nostalgische kermissen kent. Dat komt dan ook in het instrumentarium voor. Verwacht niet alleen de geijkte instrumenten, maar ook blazers, strijkers en een accordeon. Een grachtenwandelingetje in Amsterdam lijkt en dan muzikaal ook nog in te zitten.
Het brein achter de tien tracks van Pensees Nocturnes is Vaerohn. Hij, die soms klinkt als Serj Tankian op speed, zorgt zowel voor de muziek als de teksten. Dat het geheel lijkt op een spel van vele musici, is de hand van de kunstenaar zelve. ‘Triste x Sade’, waarmee Grand Guignol Orchestra afsluit, lijkt de luisteraar nog even rustig op aarde te laten komen. De wandeling over de ogenschijnlijk uitgestorven kermis verandert na zo’n minuut toch tot een tragikomedie van kunsten. Een saxofoon mag schitteren op een wagen van black metal, die ook vol in de spotlight durft te staan.
Na een kleine vijftig minuten is de vraag vooral: wat was dit? Plaatsen zal niemand het kunnen en een kaskraker zal het ook niet worden. Dat zal Vaerohn ook niet nastreven. Pensees Nocturnes draait juist om de schittering in de duisternis, om het absurde en om het spelen met de zintuigen. Sommige zaken moet je niet willen bevatten, die moet je gewoon ondergaan.

Ralf W.