Porcupine Tree – Closure/Continuation

De plaat waarvan verwacht werd dat die er nooit meer zou komen. Uit het niks leek de aankondiging wel te komen, gevolgd door een shockgolf onder de muziekliefhebbende mensheid. Porcupine Tree was immers erg stil geweest sinds The Incident. Nu ligt daar dertien jaar later een nieuwe langspeler. Porcupine Tree komt met Closure/Continuation via Music For Nations/Sony Music.

Porcupine Tree

Aan het eind van de jaren ’80 vond Porcupine Tree al haar oorsprong. Steven Wilson geldt als het brein van de band, maar men moet ook de andere leden niet onderschatten. Ten opzichte van The Incident zijn ook meesterdrummer Gavin Harrison en toetsenist Richard Barbieri weer van de partij. Bassist Colin Edwin is niet present in de line-up. Steven Wilson is echter van dat niveau dat hij zelf die baslijnen ook voor zijn rekening kan nemen.

De status van Porcupine Tree heeft wereldwijd haast een mythische gestalte aangenomen. Op het snijdvlak van rock en progressieve metal acteerde deze band tot en met The Incident op verbluffend niveau. Ook een album als Fear Of A Blank Planet geldt als een album dat door een breed publiek enorm gewaardeerd wordt.

Closure/Continuation

De standaardversie van Closure/Continuation telt zeven tracks. Wie de luxere uitgave weet te bemachtigen heeft drie extra nummers en de instrumentale versies tot zijn beschikking, evenals een Blu-Ray met een tot in het detail verzorgde audio-mix van de songs. De drie bonustracks maken de schijf ook meer dan een kwartier langer. Zonder dat haalt de speeltijd net de vijftig minuten niet.

Porcupine Tree is echt terug, want dat laat Closure/Continuation al vanaf de start horen. Openingstrack ‘Harridan’, welke ook het eerste was wat qua nieuwe muziek gelanceerd werd, zet gelijk de toon. De complexiteit in de muziek zal bij sommige momenten, zoals gebruikelijk, weer worden onderschat. ‘Dignity’ is daar een goed voorbeeld. Hoort men hier nu The Beatles, Pink Floyd en David Bowie samenkomen?

Experiment niet geschuwd

Wie de band al die jaren heeft gevolgd, weet dat Porcupine Tree geen band is die geldt als een waarbij men vooraf al exact weet wat gedaan gaat worden. Op Closure/Continuation is dat niet anders. ‘Walk The Plank’ doet dan ook ergens ook denken aan Radiohead in de tijd dat men de rock wat meer achter zich liet. Echter, Porcupine Tree heeft voor dit soort momenten nog altijd Gavin Harrison in de gelederen, want zijn aanslagen onderstrepen toch ook op dit soort momenten het karakter van de band. Zelfs bombast kan dan subtiel zijn.

Van de standaardtracklist is ‘Chimera’s Wreck’ de afsluiter. In een kleine tien minuten toont Porcupine Tree hier andermaal haar grootheid. Een spel dat vanuit alle rust wordt opgebouwd met daarbij bijna hallucinerende zanglijnen, welke uiteindelijk uitmondt in een groots eind welk alleen maar onderstreept dat Porcupine Tree terug is. Dat even voor hen die dat nog niet helemaal door hadden.

Bonustracks

‘Population Three’, ‘Never Have’ en ‘Love In The Past Tense’ vormen het drieluik dat te vinden is op alle luxere uitgaves van deze release. De veelzijdigheid van Porcupine Tree komt hier ook weer duidelijk naar voren. ‘Population Three’ laat dat zelfs in de eerste maten al horen, want de felle opening krijgt een bijna breekbaar gevolg om daarna ergens een middenweg daarin te vinden. Porcupine Tree laat horen dat vocalen dan ook best achterwege kunnen blijven om te imponeren. Toch is het ook lekker als die vocalen wel van de partij zijn, wat in ‘Never Have’ geldt. Het drietal weet de vocalen dan ook veelzijdig in te zetten, wat zorgt voor een mooie balans in de sound.

De grote vraag is natuurlijk of de plaat het wachten waard was. Die vraag kan simpelweg met een keiharde ‘ja’ beantwoord worden. Porcupine Tree laat op Closure/Continuation  horen dat na al die jaren nog even groots en onvoorspelbaar in de wedstrijd zitten.

Porcupine Tree Closure Continuation

Tracklist Closure/Continuation

1 Harridan