Porcupine Tree – Closure/Continuation.Live.Amsterdam.7/11/22

Leestijd: 3 minuten

2022 was een bijzonder heugelijk jaar voor alles en iedereen die Porcupine Tree een warm hart toedraagt. Na een jarenlange stilte kwam ineens toch niet nieuwe studioplaat, iets waar men niet eens meer op had durven hopen. Vervolgens trok de band ook nog eens langs vele podia, waaronder de Ziggo Dome te Amsterdam, waar de ondergetekende ook van de partij was. Porcupine Tree toonde zich daar als een band in absolute topvorm en dat is nu voor eeuwig te genieten via  Closure/Continuation.Live.Amsterdam.7/11/22, want onder die noemer verschijnt de show op Blu-Ray, DVD en CD. Dat gebeurt via Music For Nations/Sony Music.

Porcupine Tree

Steven Wilson richtte eind jaren ’80 Porcupine Tree op. De band groeide uit als een grootheid die ergens laveerde waar de progressieve rock en progressieve metal elkaar flankeren. Ondanks de successen, met onder andere In Absentia en  Fear Of A Blank Planet als in het oog springende albums, hield de band het na The Incident voorgezien.

Steven Wilson ging solo, zeker niet onsuccesvol, door en ook de andere leden konden niet beticht worden van stilzitten. Zo maakte meesterdrummer Gavin Harrison deel uit van The Pineapple Thief en geraakten de andere leden ook in diverse projecten. Het was dan ook een grote verrassing dat Porcupine Tree terugkeerde, waarbij wel gesteld moet worden dat bassist Colin Edwin niet meer van de partij was. Live worden Wilson, Harrison en Barbieri dan ook ondersteund door bassist Nate Navarro en gitarist Randy McStine.

Closure/Continuation.Live.Amsterdam.7/11/22

De titel van deze release maakt natuurlijk alles al duidelijk. De nieuwe plaat van Porcupine Tree stond centraal tijdens die tournee, maar tijdens de set van zo’n drie uur kwam natuurlijk veel meer aan bod dan alleen die tracks. Verdeeld over twee sets die avond schotelde Porcupine Tree eenentwintig tracks voor. Een derde deel daarvan kwam van Closure/Continuation. Daarnaast waren In Absentia en Fear Of A Blank Planet met respectievelijk vijf en vier tracks ook goed vertegenwoordigd.

Dat er op het podium aandacht was besteed aan de volledige performance was duidelijk. De videoschermen en lichten ondersteunde de toen ijzersterk spelende band op voortreffelijke wijze, een waarop de band wel het middelpunt blijft vormen. Op die manier werden de zintuigen wel nog meer geprikkeld en dat komt met deze registratie ook erg sterk tot zijn recht. Porcupine Tree schittert namelijk haarscherp op het beeld en de sound is om over naar huis te schrijven, iets wat toen live ook het geval was.

Set 1 vs set 2

Wat aan de sets opvalt, wat natuurlijk op deze release wel minder nadrukkelijk te merken is als destijds live, is de balans tussen de eerste en tweede set, los van de toegift. Waar Porcupine Tree in de eerste set Closure/Continuation nadrukkelijker in de picture zet, met onder andere ‘Harridan’, ‘Of The New Day’ en ‘Rats Return’ achter elkaar na opener ‘Blackest Eyes’, komt de tweede set met alle vier de troeven van Fear Of A Blank Planet, te beginnen met die titeltrack. Misschien wel één van de machtigste tracks uit hun oeuvre, hier in een ijzersterke liveversie te vinden.

Dan is nog niet eens aangehaald dat het zeer indrukwekkende ‘Anesthetize’ in zijn geheel ook voorbij komt. Er zijn van die kippenvel momenten en hoe de stem van Wilson daar tot de luisteraar komt, geldt als een van dat soort momenten, tussen deze uren aan louter hoogtepunt na hoogtepunt. Dat men de toegift beëindigt met ‘Trains’, zal veel mensen goed doen. Een mooie afsluiter om na deze indrukwekkende release even adem te halen.

Er zijn bands die op plaat heel goed zijn en die live heel goed zijn, maar dat die vertaalslag daartussen maar matig gemaakt wordt. Porcupine Tree bewijst met Closure/Continuation.Live.Amsterdam.7/11/22 dat deze band dit niet alleen wél heeft, maar bovenal zich opnieuw verrijkt met een liverelease die op alle fronten de maximale score zal behalen. De Ziggo Dome zal voortleven dankzij deze uitmuntende liveplaat.

Porcupine Tree - Closure Continuation Live Amsterdam

TRACKLIST Closure/Continuation.Live.Amsterdam.7/11/22

1. Blackest Eyes