RüYYn – CHAPTER II: The Flames, The Fallen, The Fury

De kans is klein dat je gehoord hebt van het Franse RüYYn (spreek uit: Ruin). Deze eenmansformatie rondom Romain Paulet zag namelijk pas in 2021 het levenslicht en bracht tot nu toe één EP uit in de vorm van -hoe toepasselijk- RüYYn. De review van dit album is hier te vinden op White Room Reviews.

Via Les Acteurs de l’Ombre Productions wordt de eerste langspeler de wereld in geslingerd. Vreemd genoeg wordt de EP blijkbaar als ‘Chapter I’ gezien, want de titel van dit album is Chapter II: the Flames, the Fallen, the Fury. Een voordeel is dat de zes (lange) tracks die het album herbergt, allen de titel bij zich dragen, aangevuld met part I, part II etc. Paulet lijkt een voorliefde te hebben voor Chapters en Parts, zo lijkt het. Los daar van is het natuurlijk belangrijker om te weten of de muziek te pruimen is.

Typisch LADLO

Laat ik beginnen met te stellen dat RüYYn een ‘typische’ Les Acteurs de l’Ombre Productions release is geworden. Veel blackmetal bands op het label maken een soortgelijke sferische vorm van blackmetal als RüYYn. Veel post-blackmetal en/of cascadian blackmetal invloeden, aangevuld met enkele dissonante tonen die voor een sfeervol geheel moeten zorgen. En het moet gezegd, RüYYn weet zeker een sfeer weg te zetten. De nummers steken goed in elkaar, kennen genoeg afwisseling en de productie is van een hoogstaand niveau. Het geeft de nummers enorm veel ‘power’ mee, hetgeen een absoluut pluspunt is.

Een ander pluspunt zijn de vocalen van Paulet. Rauw, helder en enorm krachtig. Een combinatie van Mortuus (Marduk) en Sanrabb (Gehenna) lijkt een treffende vergelijking. Over Sanrabb en Gehenna gesproken; bij de meer slepende stukken tijdens Part V en Part VI, deed de band me af en toe denken aan het meest recente werk van Gehenna (Unravel).

Moderne Franse black metal

Al met al niets dat lof tot nu toe. Ware het niet dat ik na 42 minuten luisteren het lastig blijk te vinden om de nummers één voor één voor de geest te halen. Alle zes ‘Parts’ liggen in elkaars verlengde en nergens ben ik echt memorabele riffs of passages tegen gekomen. Tweeënveertig minuten ben ik ondergedompeld in sfeer, maar na deze tijd blijft toch het gevoel hangen dat ik vooral naar veel heb geluisterd, maar dat er weinig is blijven hangen. Dit maakt Chapter II: the Flames, the Fallen, the Fury zeker geen slecht album, maar wel een album voor de liefhebbers, zeker de liefhebbers van moderne, Franse blackmetal.

RüYYn - The Flames The Fallen The Fury

Tracklist

1. The Flames,the Fury,the Fallen part I